Felad�: "Szak�cs Tam�s" <tommyca@mail.digitel2002.hu>
C�mzett: "Fraternet Mindenki" <fraternet-mindenki@lutheran.hu>
Elk�ldve: 2002. janu�r 12. 14:07
T�rgy: Rm 1,18-25(26-32). - Kinyilatkoztatott harag - V�zkereszt u. 1.

Kedves Mindenki!

 

Ez�ton k�sz�n�m azon n�gyek seg�ts�g�t, akik v�laszoltak azon k�rd�semre, mennyiben v�llalkozzam komment�rok digitaliz�lt tov�bb�t�s�val. A v�lem�nyt nem nyilv�n�t�k �ll�spontj�t nem veszem figyelembe. :-) Ennek alapj�n arra jutottam, hogy id�m engedte keret szerint tov�bb�tom a komment�rokat is, h�tha a csendben maradtak k�z�tt is van, aki haszonnal veszi.

Aki csak szemelv�nygondolatokra k�v�ncsi a komment�rok k�z�l, annak (v�r�s) bet�sz�nnel form�zva pr�b�lom kiemel�ssel k�nnyebb� tenni �let�t. :-) Ehhez persze azt kell tennem, hogy HTML form�ban tov�bb�tsam k�ldem�nyeim (rem�lem, nem felejtem �t�ll�tani ilyenkor az alap�rtelmez�st). Tudom, hogy a HTML j� dupla akkora m�retet jelent, m�gis, m�sok is szoktak — ak�r feleslegesen is — nagy f�jlokat k�ldeni (HTML, k�p, Word), h�t akkor ne f�lj�nk ilyenkor sem, hogy az igei tartalom mekkora! Rem�lem, nem kutyulja �ssze t�ls�gosan a g�p a HTML form�z�st…

 

 

Els� megjegyz�sem: mivel a z�r�jellel b�v�tett szakasz n�lk�l is �pp el�g hossz� az igeszakasz, sz�momra nem t�nik szerencs�snek a 26-32. verseket is felvenni a textusba. Ezt t�masztja al� sz�momra az is, hogy tulajdonk�ppen tartalmilag is m�s a jellege mr ennek a szakasznak. Ha nagyon t�m�r akarok lennie, akkor a sz�kebb szakasz hitbeli, �ltal�nosabb �rtelemben vett m�don foglalkozik a pog�nys�g �let�vel, a told�s viszont m�r konkr�t etikai ir�nyults�g�, �gy a kett�t egyetlen pr�dik�ci�ban csak akkor lehet megpend�teni, ha cser�ben kicsit fel�letesebben �rintj�k az egyes szempontokat. Ekkor viszont f�l�, hogy jobban elvesz�nk, �s elbesz�l�nk nemcsak sz�sz�k-magasr�l a gy�lekezet feje felett, hanem a mondanival� mellett is… (Ez persze a magam szubjekt�v, �s els�sorban magamra vonatkoztatott v�lem�nye, nyilv�n mindenki saj�t bel�t�sa szerint fog d�nteni, �s igyekszik elker�lni a csapd�kat; bizony�ra mindk�t v�laszt�s eset�n lehet j� pr�dik�ci�t alkotni a L�lek munk�ja r�v�n. [An�lk�l meg �gyis mindegy, mit mondunk. :-(])

 

Amiket P�l megfogalmaz ebben az igeszakaszban, az sz�d�t�, sz�rny�, felh�bor�t�, elkeser�t�, r�miszt�… F�leg, ha a z�r�jellel ‘v�dett’ b�vebb r�szt is hozz�vessz�k. Ha ma valaki ilyen — hogy ne mondjam igei! — m�don mer�szel felsz�lalni, azt bizony alaposan fejbe k�lintj�k! Mert h�t ki viseli, ki t�ri manaps�g, hogy b�neit leleplezz�k? Tal�n egy b�n�z� elt�ri? Egy politikus sz� n�lk�l hagyja? Egy tisztess�ges polg�r nem tekinti becs�lets�rt�snek? Egy rendszeres templomj�r� tal�n mag�ra veszi? Pedig ma is, �s �r�k id�kre �rv�nyes k�rk�pet fest az apostol korunk hitbeli-erk�lcsi �llapot�r�l. Sajnos nem csak a pog�nyokr�l sz�l. Sajnos nem csak az egyh�zon k�v�l lev�kr�l sz�l. (F�leg, ha figyelembe vessz�k, hogy a lakoss�g 75%-a valamely felekezethez tartoz�nak vallotta mag�t!) Betegs�g em�szti a vil�got, az egyh�zat.

Vagy, ahogyan egy kezdem�nyez�s, mely az egyh�z eln�ks�g�nek fogalmazott meg levelet: fogs�gban �l mai egyh�zunk… (A keddi tapasztalatok vajon mennyiben vonatkoztathat�k ide?)

 

A mai b�lv�nyim�d�s persze nem “emberek �s madarak, n�gyl�b�ak �s cs�sz�m�sz�k k�p�vel” (22b.) t�rt�nik, de alapjait tekintve ugyanaz: “a halhatatlan Isten dics�s�g�t felcser�lt�k” (22a.) valami m�ssal: ki mammonnal, ki hatalommal, ki sikerrel, ki �lvezettel, ki a munk�val, ki a t�rs�val — v�gtelen a sor… Ne feledj�k Luther mondat�t a b�lv�nyokkal, azaz Isten helyetti istenekkel kapcsolatban: “Az a te istened, amin a sz�ved cs�ng.” �s bizony az ember el�szeretettel cs�ng mindenf�le m�son, csak Istenen nem akar. Jobb neki a teremtm�ny, �nmaga �ltal kre�lt szobrok, elvek, istenk�pek, fontoss�gi sorrendek.

Ez�rt Isten �r�k keres�ssel s�jtja �ket: kereshetik ebben, kereshetik abban az �let�k �rtelm�t �s alapj�t, de nem tal�lj�k meg, mert “kiszolg�ltatta �ket az Isten sz�v�k v�gyai �ltal a tiszt�talans�gnak” (24a.) Sz�rny� ez az �t�let! Hiszen Isten szinte azt mondja: legyen �gy, ahogyan akarod. K�stolj csak bele, mit is jelent az, amire v�gysz! De ne feledd: �n valami m�st akarok adni neked, �s hi�ba futsz majd saj�t elk�pel�seid �s v�gyaid ut�n, soha nem fogod megtal�lni, amit keresek — legfeljebb veszedelmes ill�zi�k form�j�ban.

Mondhatn�nk �gyis: Isten megengedte, hogy az ember megalkossa saj�t virtu�lis val�s�g�t, �s abban �ljen. �gy �ltenek magukra rengetegen valamif�le lelki virtu�lis-sisakot, amely nagyon �leth� k�b�t�ssal k�pr�ztatja el �ket. �m legyen b�rmilyen �leth� is ez az elmesz�m�t�g�p, az agyunk—lelk�nk—sz�v�nk �ltal szimul�lt val�s�g, akkor is csak virtu�lis marad… Az igazi �let ugyanis Isten n�lk�l ma sem l�tezik. Akkor sem, ha l�tsz�lag sokan m�gis v�gan �lnek N�lk�le. Egyszer lehullik r�lunk a sisak, vagy v�gleg t�nkremegy, �s gyenge hasonm�ss� v�lik az addig �leth� szimul�ci� — �s akkor vil�goss� v�lik, hogy a Teremt� m�giscsak jobban tudja…

 

Meglep�, hogy m�g t�bb-kevesebb bibliaismerettel rendelkez�k is mennyire meg�tk�znek az ilyen �les kritik�n, amit P�l t�r el�nk. Mennyire nyugtalan�t�nak, b�nt�nak, vagy egyenesen s�rt�nek �rzik, ha Isten Ig�je megnevez b�n�ket. Mindj�rt k�sz a v�lasz: ez�rt �s az�rt bonyolultabb a k�p, ez�rt �s az�rt ez val�j�ban nem is r�juk vonatkozik, hab�r l�tsz�lag err�l lenne is sz�. �s eljutunk od�ig, hogy nemcsak a par�znas�got fogadj�k el bizonyos esetekben, hanem mindazokat a fajtalans�gokat is, amelyeket P�l a k�s�bbi versekben megfogalmaz: “asszonyaik felcser�lt�k a term�szetes �rintkez�st a term�szetellenessel, ugyan�gy a f�rfiak is” (26.27.)

Nagyon igaz a P�li �sszegz�s: “Isten igazs�g�t hazugs�ggal cser�lt�k fel” (25a.) Nemcsak egyes �llamok polg�ri t�rv�nyeiben l�tezik a fajtalans�g szentes�t�se, hanem bizony kereszty�n-jelleg� csoportok is l�teznek, ahol felcser�lik a dolgokat valamif�le kifacsart ige�rtelmez�s m�g� b�jva, mely az am�gy nagyon is vil�gos p�li szavakat is kimagyar�zza, �s el akarja hitetni, hogy Isten Ig�je ellen�re sem tiltja e fajtalans�got.

Sorozatos cser�kkel igyekszik az ember kiszakadni Isten gondvisel� t�rv�nye al�l, azt gondolva, hogy � csak az�rt is jobban tudja. Cser�li “a halhatatlan Isten dics�s�g�t” b�lv�nyok k�peivel, a kinyilatkoztat�st (18.) a (�nv�gy)kivet�t�ssel, a h�zast�rsi h�s�get a h�zast�rsak ‘friss�t�s�vel’ ill. alkalmi partnerek v�ltogat�s�val, “a term�szetes �rintkez�st a term�szetellenessel” — azaz t�m�ren: “Isten igazs�g�t hazugs�ggal”.

 

�rdekes lehet �sszevetni �s elt�prengeni a vil�got kutatva szerezhet� istenismeret �s a Heidelbergi disput�ci� megfogalmaz�s�nak kapcsolat�n: “Nem az nevezhet� m�lt�n teol�gusnak, aki Isten l�thatatlan dolgait az � teremtett m�veiben felfogva szeml�li. Hanem az nevezhet� m�lt�n teol�gusnak, aki Istennek l�that� m�veit, azaz a ‘h�t�t’ a szenved�sekben �s a keresztben szeml�lve fogja fel.” (Luther: Heidelbergi disput�ci�, 19-20. t�tel.)

�rezz�k, milyen neh�z Isten n�lk�l norm�lis �letet �lni. L�tsz�lag semmi k�ze egym�shoz, de Isten Ig�je r�v�n m�gis vil�goss� v�lik: erk�lcsi, b�n�z�si, k�zbiztons�gi, stb. nyavaj�ink mind az�rt vannak vil�gban �s egyh�zban egyar�nt, mert Isten dics�s�g�t m�sra cser�lj�k; mert Isten n�lk�l akarunk �lni, �s ez csak pusztul�sba vezethet. (Ha nem �gy volna, nem kellett volna Megv�lt�!) �rezz�k, milyen neh�z b�k�t teremteni, egys�gre jutni — felekezetek k�z�tt is (�kumenikus imah�t k�zeleg!), de egyetlen kis gy�lekezeten bel�l is! Csak Krisztusban lehet, m�gpedig ha mindegyik f�l Krisztusban van — e n�lk�l csak er�lk�d�s az eg�sz. Mert az igazs�g n�lk�li b�kess�g mer� �br�nd. A Krisztus n�lk�li egys�g mer� v�gy�lom.


(A Szent Istv�n T�rsulati Biblia jegyzetei)
:

“R�m 1,18-32.

Az apostol igazolni akarja, hogy egyed�l Krisztusban van �dv�ss�g�nk. �benne az Atya meghirdette irgalmas, megbocs�t� szeretet�t, a b�n�k bocs�nat�t, a kegyelem ki�raszts�t. B�nei bocs�nat�t az nyeri el, aki hittel k�zeledik Krisztushoz, �s elismeri Megv�lt�nak. A hitb�l fakad� megigazul�sra sz�ks�ge van a zsid�knak �s a pog�nyoknak egyar�nt. Magunk �nmegv�lt�sa lehetetlen. A pog�nyok helyzete mutatja, hov� s�llyed az ember erk�lcsileg, ha elfordul az �l� Istent�l. A b�lv�nyim�d�st az apostol tudatos b�nnek veszi. Isten nem rejt�z�tt el teljesen az ember el�l. �rtelmi k�pess�ge a b�nbees�s ut�n is megmaradt, hogy a teremtett vil�g esetleges l�t�b�l, t�rv�nyeib�l, sz�ps�g�b�l �s c�lszer�s�g�b�l felismerje az Alkot�t, �s megadja neki az Istennek kij�r� tiszteletet. Isten term�szetes �sszel val� megismer�s�t a Szent�r�s m�sutt is tan�tja (B�lcs 13,1 ApCsel 17,27), s az egyh�z dogmak�nt hirdeti.

A pog�nyok erk�lcsi elt�velyed�se hitetlens�g�k b�ntet�se �s k�vetkezm�nye. Ezek a kifejez�sek: Isten kiszolg�ltatta �ket b�n�s szenved�ly�knek, r�hagyta �ket romlott esz�kre stb. nem jelentik Isten v�gleges elfordul�s�t, hiszen �dv�z�t� akarata mindig megvolt, �s egyes esetekben a megv�lt�s kegyelmeit is el�v�telezte. Ellenben nem k�t�tte meg a szabadakaratot, engedte az embert saj�t l�b�n j�rni, hogy megtapasztalja, mire k�pes �nmag�t�l. Ha a kegyelem nem ir�ny�tja a lelkiismeretet, �s nem er�s�ti az akaratot, t�lteng az emberben az �rz�kis�g, az �let elveszti szellemi �s lelki sznezet�t. Az ember mag�t�l nem volt k�pes kiemelkedni ebb�l az �llapotb�l. Sz�ks�ge volt a kinyilatkoztat�sra, hogy t�ved�s n�lk�l megismerje Istent, �s sz�ks�ge volt kegyelemre, hogy teljes�tse az � akarat�t.”

 

(Jubileumi komment�r):

“R�m. 1,18–32. Isten haragja �s �t�lete van minden emberen.

Az evang�lium munk�ja leplezi le, nyilatkoztatja ki teh�t Isten igazs�g�t, amelynek egyik oldala a Hab-hely pozit�v megfogalmaz�sa szerint az �let. De az evang�liumnak ez a leleplez� munk�ja m�sfel�l azt is vil�goss� teszi, hogy aki nem ezen az �ton j�r, az Isten haragj�t vonja mag�ra. Ez a harag �ppen �gy kinyilatkoztat�s �tj�n v�lik ismeretess� �s hat�v� sz�munkra; mint az �letet ad� igazs�g (ez�rt kezd�dik az �j szakasz ism�t ezzel: apokalyptetai). Az�rt sz�ks�gszer�, hogy az evang�lium sz�ljon nek�nk Isten haragj�r�l is, mert csak �gy �rtj�k meg, hogy ez a harag kiv�tel n�lk�l minden emberre r�nehezedik (m�g ha itt egyel�re a pog�nyokra esik is a hangs�ly); azut�n hogy ez a harag nem az utols� sz�, mert ennek kinyilatkoztat�s�val is az embert keresi Isten. P�l itt sem elm�leti fejteget�sekbe akar bocs�tkozni. Amit “ember�rtelmez�s�r�l” mond, azt kora filoz�fiai sz�kincs�nek felhaszn�l�s�val, korszer� form�ban mondja el. De a felismersek forr�sa az isteni Kijelent�s �s az � erre fog�konyan reag�l� hite, amellyel �ppen a pog�nymisszi� sor�n val�ban ilyennek l�tta a n�pek k�z�l val� b�n�s�ket. Ez a l�t�sa segtette �t arra, hogy szav�val k�zelebb jusson az evang�liumra r�utaltak sz�v�hez �s ezzel az indulattal adja most �t tapasztalatait a r�mai kereszty�neknek is.

Isten haragja nem valamilyen �rzelmi megnyilv�nul�s, hanem az � �t�letes cselekv�se (18–23). Kell lennie valaminek, ami ezt a haragot kiv�ltja. �gy nevezi meg P�l Isten �t�letes haragj�nak okak�nt az ember b�n�ss�g�t (asebeia ink�bb Istenhez, adikia ink�bb az emberekhez val� viszony tiszt�zatlans�ga). Ez viszont nem egyszer�en az ember mag�n�gye, hanem az a tipikusan �s �ltal�nosan emberi magatart�s (anthr�p�n n�vel� n�lk�l generaliz�l� �rtelm�), amellyel az ember, tiszt�zatlans�ga r�v�n, nem engedi el�re jutni �tj�n, feltart�ztatja �rv�nyes�l�s�ben az igazs�got (al�theia Isten kijelent�s�nek tartalma, �ppen annyira jelenti a helyes ismeretet, mint a bel�le ad�d� helyes magatart�st). Az ember tipikus k�pe teremt�s�t�l �s teremt�s�n�l fogva az, hogy Isten megismer�s�nek a lehet�s�ge rendelkez�s�re �ll. Isten soha nem rejtette el el�le, hanem nyilv�nval�v� tette el�tte azt, ami benne megismerhet�. Azzal �rvel itt P�l joggal, hogy a Teremt� l�thatatlan, bels� l�nyege megfelel� eszm�lked�s �tj�n (nooumena) mintegy “leolvashat�”, alkot�saib�l. ilyen �rtelemben kinyilatkoztat�s maga a vil�g teremt�se: ebben �s az�ta is a teremtett vil�g �let�ben Isten �r�k ereje �s istens�ge igyekszik megkeresni �s megtal�lni az embert. Ez�rt nincsen az ember sz�m�ra ments�g: ennek az igazs�gnak az �rdek�ben mondja el P�l itt mindazt, amit elmond, nem pedig valami optimista term�szeti istenismeret lehet�s�g�nek hirdet�s�re. �let�nek megroml�s��rt, eltorzul�s��rt az ember nem okolhatja Istent, egyed�l mag�ra vethet. Ismerete teh�t van az embernek Istenr�l, de dics�s�get �s h�l�t nem ad neki, mert nem Isten l�t�vel van baja, hanem az Istent�l val� f�gg�s elismer�se ellen rug�dozik. Nem tudatlans�ga, hanem g�gje veti a b�lv�nyok karj�ba (ematai�th�san “hi�baval�s�gokra jutottak”, v�. Jer 2:5). Esz�nek, �rtelm�nek vil�goss�g forr�s�nak kellene lennie �let�ben, �s hallatlanul fon�k m�don �ppen ez ragadja s�t�t, �rtelmetlen �s ostoba magatart�sra: emberek �s �llatok k�p�ben “csin�l” mag�nak Isten helyett isteneket, hogy ezek elgondol�sa szerint f�ggjenek t�le, �s kiszolg�lj�k �t. De a csere nem ilyen egyszer�, mert az emberi �let nem tud gazd�tlan lenni, �s az ember – �szre sem veszi – a halhatatlan Isten helyett maga alkotta b�lv�nyait �lteti �nmaga nyak�ra.

Isten �t�letes v�laszul kiszolg�ltatja az embert tulajdon magatart�sa k�vetkezm�nyeinek (24). Miut�n az ember nem ismerte el Isten m�lt�s�g�t, Isten engedi, hogy az ember a maga alkotta istentisztelet f�rtelm�vel beszennyezze emberi m�lt�s�g�t (atimazesthai ta s�mata eg�szen t�g �rtelemben, nemcsak a kultikus par�znas�gr�l).

�gy az ember Isten im�d�s�t felcser�li a teremtm�ny im�d�s�val (25): Izr�el t�rv�nye �r�k figyelmeztet�s az egyh�znak, hogy itt nem valami alacsonyabbrend� vall�si form�r�l van sz�, amelyb�l az ember fokozatosan eljuthat egyre magasabb fokokon �t az egy igaz Istenig. Ilyen evoluci� nincs, a teremtm�ny im�d�s�nak b�rmin� form�ja b�n (v�. ApCsel 19:29k.), �s ez megmutatkozik k�vetkezm�nyeiben is.

Az ember Istenhez val� viszony�nak rendezetlens�g�t k�veti emberekhez val� viszony�nak v�gzetes megzavarod�sa (26–32). Ez el�sz�r abban mutatkozik, hogy az �szt�n�let ter�n a term�szetes felcser�l�dik a term�szetellenessel: a norm�lis nemi �let helyett el�nti az ember �let�t a homoszexualit�s undor�t� �radata. M�lyen �sz�vets�gi gy�ker� P�lnak ez a gondolata, �s ism�t komoly intelem minden id�k egyh�z�nak: szem�ben a homoszexualit�s nem lehet a t�rskeres�s egyik form�ja a sok k�z�l, hanem az �let beteg eltorzul�sa, a b�n t�nete. – A t�volabbi k�vetkezm�ny az, hogy az emberi egy�tt�l�s eg�sz ter�let�n felcser�l�dik a norm�lis az abnormissal, az egy�tt�l�s haszn�t szolg�l� dolgok a rombol�kkal. Ennek r�szletez�s�t adja itt P�l a kor szok�sa szerint egy r�szletes “b�nkatal�gusban”. Az ember teh�t tipikusan olyan, hogy Isten igazs�gos rendelkez�seit ismeri, de nem k�veti; a v�tek cselekv�se nem keserves teher neki, hanem olyan, amit sz�ve szerint csin�l; oly m�rt�kben bele van bonyol�dva a b�nbe, hogy m�g amikor nem k�vet el v�tket, akkor is nyilv�nval�v� teszi a v�tkesek tetteinek helyesl�s�vel romlotts�g�t: ennek az �llapotnak meg�rdemelt �t�lete a hal�l.”

 

(Ravasz L�szl�: Az �jsz�vets�g magyar�zata):

“1. AZ ISTEN HARAGJA (1,18 - 3,20)

Az apostol el�sz�r azt mutatja meg, hogy erre a megigaz�t�sra mindny�junknak sz�ks�g�nk van. Csak ez ment meg (s�t�ria) az �r�k hal�lt�l (ap�leia).

Ugyanis mindny�jan a harag gyermekei vagyunk hitetlens�g�nk �s hamiss�gunk miatt, amellyel az Isten igazs�g�t feltart�ztatjuk, j�akarat�t haragra ford�tjuk. Ez egyk�ppen vonatkozik a pog�nyokra �s zsid�kra.

a) A pog�nyok (1,18 - 32)

Mi�rt vagyunk a harag gyermekei? Az apostol messzire ny�l vissza. Isten a vil�got av�gre teremtette, hogy sz�ntere legyen az Isten �s ember tal�lkoz�s�nak. Az embert az�rt teremtette �s helyezte el a vil�gban, hogy sz�vets�get k�ss�n vele, szabad, �ntudatos �s boldog szeretetviszonyban �ljen vele. Ez csak �gy lehets�ges, hogy az ember Isten akarat�nak engedelmeskedik. Ez jelenti az emberre n�zve a legteljesebb szabads�got, a legmagasabb m�lt�s�got, a t�k�letes szents�get �s �r�k�letet. Ev�gb�l Isten kijelentette mag�t az embernek, s az ember �rtelm�t megvil�gos�totta, hogy Istent megismerje. V�rta, hogy a szabads�ggal, felel�ss�ggel �s �ntudattal felruh�zott ember mit fog hat�rozni, mert Isten csak �nk�nt �tadott �letet, szeretetb�l fakad� engedelmess�get fogadhat el. Itt t�rt�nt az a rettent� eset, hogy az ember szabadon, �ntudatosan, felel�sen Isten ellen d�nt�tt. Megtagadta az engedelmess�get, s ezzel az ellens�ghez �llt. Ez a l�zad�s, ez a p�rt�t�s, ez az �rul�s a b�n.

Sz�rny� k�vetkezm�nyei lettek az esetnek. Az ember Isten kegyelm�b�l kiesett, �s az Isten haragja �s �t�lete al� ker�lt. Gyermekb�l, fi�b�l, bar�tb�l, sz�vets�gest�rsb�l ellens�g lett. B�n�t nem tudta, mert nem is akarta, j�v�tenni. Megkem�nyedett �s meg�talkodott. Elm�je elhom�lyosodott, de csak egy ponton: t�bb� nem ismerte Istent annak az igaznak, szentnek, j�nak �s h�nek, akinek � mag�t kijelentette. Emiatt sz�v�t elz�rta Istent�l, �s n�lk�le, ellen�re akart �lni. De Isten n�lk�l nem �lhet az ember teremtm�nyi mivolt�n�l fogva; teh�t maga gondoskodott Istenr�l. Mag�t tette vil�ga k�z�ppontj�ba, s Isten helyett a maga �szt�neinek �s k�v�ns�gainak engedelmeskedett. Mindez eg�szen m�s gy�m�lcs�t termett, mint az Istennek val� engedelmess�g termett volna. Az az ember, aki k�zvetlen kijelent�sb�l tudta mindazt, ami az Isten fel�l tudhat�; az az ember, aki tudta, hogy teremtm�ny, s l�t�nek titka, magyar�zata, c�lja a Teremt� Isten �r�k szeretet�ben van: nem dics��tette ezt az igaz Istent, nem szolg�ltak neki boldog h�laad�ssal az ajkak �s sz�vek tetsz� �ldozat�ban, hanem hi�baval� okoskod�sokkal Istent �s vall�st tal�ltak ki maguknak. Az igazs�got (al�theia) hamiss�gra ford�tott�k. Balgatag sz�v�k megs�t�tedett, �s magukat b�lcseknek vallv�n, bolondokk� lettek. Az Isten igaz ismeret�nek ez a sz�rny� elfajz�sa odavezetett, hogy az �r�kk� val� Isten dics�s�g�t felcser�lt�k m�land� embereknek �s madaraknak �s n�gyl�b� �llatoknak �s cs�sz�m�sz� �llatoknak k�pm�s�val. A hitetlens�g betet�z�d�tt a b�lv�nyim�d�sban, az igaz hit torzk�p�ben, a vall�snak v�lt istentagad�sban.

Isten a b�nt a b�n k�vetkezm�nyeivel is b�nteti. Az igaz Isten ismeret�t�l elhajolva, kiestek abb�l az �r�kk�val� mederb�l, akaratb�l, amely �ket a szents�g �s igazs�g, az �let �tj�n vezette, s ez betet�zte az ember teljes erk�lcsi leroml�s�t. Az apostol ezt az �szt�n�let legrik�t�bb ter�letein szeml�lteti: a nemi erk�lcsben. Megsz�nt a szents�g ig�ny�nek h�dol�s, melyet Isten a teremt�sben �ll�tott fel, mikor az embert f�rfi�v� �s asszonny� teremtette, s azt parancsolta, hogy ketten legyenek egy testt�. Ezzel szemben f�rfi �s n� par�znas�ggal szepl�s�tett�k meg egym�s test�t tiszt�talan sz�v�k k�v�ns�gaiban. Ez nem volt el�g. Tov�bbment az elnyomorod�s, s elv�ltoztatt�k a term�szet foly�s�t term�szetellenesre: az asszonyn�p leszboszi szerelemnek h�dolt, melyet �nnepelt k�lt�j�k Szapho gyakorolt �s �nekelt, a f�rfiak pederaszti�t �ztek, ami gyermekront�s �s a Szentl�lek templom�nak, a testnek megfert�z�se. Ez csak az �szt�n�let egyik ter�let�n t�rt�nt. De �ppen ilyen lez�ll�s �s elaljasod�s k�vetkezett be (az �llat nem perverz!) minden m�s ter�leten, mint egy g�tjaszakadt �rv�z �mlik az apostolb�l a “b�n�k katal�gusa", enyh�t, s�t�tet, �greki�lt�t �s titkosat, skarl�tv�r�set �s szennyesfeh�rt egybekeverve. A legsz�rny�bb pedig az, hogy j�llehet Isten T�rv�ny�t ismerik, �s j�l tudj�k, hogy aki ilyet cselekszik, m�lt� a hal�lra, m�gis cselekszik azokat, s�t hivalkodnak vele, propagand�t csin�lnak, vil�gn�zetbe foglalj�k, s mint egyed�l igaz �letb�lcsess�get tan�tj�k.

Ez a pog�nys�g teol�giai k�pe.”

 

(A Biblia ismerete komment�rsorozat [KIA sorozat]):

“R�ma 1:18-19

II. Isten igazs�ga megnyilv�nult az �t�letben (1:18-3:20)

Az Istent�l hit �ltal kapott igazs�g kijelent�s�nek els� l�p�se az emberek r�szorults�g�nak kihangs�lyoz�sa, hiszen Isten �t�lete alatt vannak. Az emberi nem Isten �t�lete alatt van, �s kegyelme n�lk�l menthetetlen �s rem�nytelen sors�.

A. A pog�nyok �t�lete (1:18-32)

Ez a szakasz az �brah�m elh�v�sa el�tti emberis�gre tekint, amikor Isten m�g nem h�vta el Izraelt kiv�lasztott n�pek�nt. Ez a helyzet jellemezte �s k�l�nb�ztette meg a pog�ny vil�got k�s�bb is a zsid�kt�l.

1. AZ �T�LET OKAI (1:18-23)

Isten sohasem �t�l el senkit, ha erre nincs jogos alapja. Itt a pog�ny vil�g elmarasztal�s�nak h�rom ok�ra der�l f�ny.

a. Isten igazs�g�nak feltart�ztat�sa (1:18)

1:18. Az eg�sz szakasznak ez az igevers a t�m�ja. R�ad�sul ellent�tes p�rhuzamot alkot a 17. verssel. Isten haragj�t nyilatkoztatja ki (jelen id�ben), folyamatos kijelent�s. Ez az � szem�lyes igazs�goss�g�nak kifejez�se (amit szint�n ‘kinyilatkoztatott’, 17. v.), mint az emberi b�n�ss�g ellent�t�t. Ez�rt az embereknek sz�ks�g�k van az ‘Isten igazs�ga’ folyamatos kijelent�s�re (17. v.). Isten haragja az emberek minden hitetlens�ge (asebeian, ‘az Istennek kij�r� tisztelet hi�nya, istentelens�g’) �s gonoszs�ga (adikian, ‘igazs�gtalans�ga’) ellen ir�nyul, nem pedig maguk az emberek ellen. (Isten haragja a j�v�ben is kinyilv�nul majd; v�. 2:5.) Isten gy�l�li a b�nt �s meg�t�li, de szereti a b�n�s�ket, �s �dv�ss�g�ket k�v�nja.

Ha az emberek nem adj�k meg Istennek, ami neki j�r, akkor ennek elker�lhetetlen�l az lesz az eredm�nye, hogy nem tudnak helyesen viszonyulni az Isten k�p�re teremtett embert�rsaikhoz sem. K�vetkez�sk�ppen (a m�sokhoz igazs�gtalanul viszonyul�) emberek folyamatosan feltart�ztatj�k (katechont�n, sz� szerint ‘lenyomj�k’) az igazs�got (v�. 1:25; 2:8) mind Istennel, mind az emberekkel kapcsolatban. Az emberek rendelkeztek Isten igazs�g�nak ismeret�vel, de elnyomt�k magukban, �s nem voltak hajland�k odafigyelni r�. Mindezt a gonoszs�g (en adikia) lelk�let�vel tett�k. Az igazs�gnak ez az elnyom�sa P�l els� �rve arra, hogy mi�rt �t�li el Isten a pog�ny vil�got.

b. Isten kijelent�s�nek semmibe v�tele (1:19-20)

Ezek az igeversek arr�l tan�skodnak, hogy az Istenre vonatkoz� ismeret mindenkinek a rendelkez�s�re �ll. Ezt az ismeretet term�szetes kijelent�snek nevezik, mert a teremtett vil�gban megl�that�, �s el�rhet� az eg�sz emberi nem sz�m�ra �s nem szot�rol�giai jelleg� (vagyis nem a Krisztus �ltali �dv�ss�gr�l sz�l).

1:19. P�l nyilv�nval�nak (phaneron) nevezi ezt az ismeretet, ami azt jelenti, hogy bel�that�, vil�gos. Ez �gy van, mert Isten nyilv�nval�v� tette (ephaner�sen, a phaner�n n�vsz�i alakja). Egyes �r�smagyar�z�k a sz�mukra kifejez�st ‘benn�k’-nek ford�tj�k ragaszkodva ahhoz, hogy a 19. vers az emberben l�v� istenismeretr�l besz�l, mely a lelkiismereten �s a vall�sos ismereten kereszt�l val�sul meg. �rdemesebb a 19. verset a term�szetben megnyilv�nul� kijelent�s�nek tartani, aminek a 20. vers megmagyar�zza a folyamat�t. Ezt a n�zetet t�mogatja a 20. vers ‘ami’ szava, mely a 20. �s a 19. verset k�ti �ssze.

1:20. ‘Ami megismerhet� az Istenb�l’ (19. v.), azt itt nem l�that�-nak nevezi: az � �r�k hatalma �s istens�ge. ‘Isten L�lek’ (Jn 4:24), ez�rt minden tulajdons�ga l�thatatlan a testi szem sz�m�ra, �s az emberi �rtelem csak �gy vizsg�lhatja meg, amint ezek megnyilv�nulnak alkot�saiban, vagyis Isten teremt� munk�j�ban. Az �nmag�ban l�tez� Isten m�gis mindennek teremt�je �s ez�rt alkot�sainak �rtelmes vizsg�latai r�v�n megl�that�. P�l val�sz�n�leg sz�j�t�kkal �lt, amikor a nem l�that� (aorata) �s a megl�that� (kathoratai) kifejez�seket haszn�lta, mert ezek azonos sz�t�r�l erednek a g�r�gben. Mind a ‘vil�gosan megl�that�’, mind az ‘�rtelmes vizsg�lat’ jelen idej�, ami ezek folyamatoss�g�t hangs�lyozza. Az ‘istens�g’-nek ford�tott aidios csak itt szerepel az �jsz�vets�gben, �s mindazokra a jellemz�kre utal, melyek Istent Istenn� teszik. A l�that� teremtett vil�g kinyilatkoztatja Isten l�thatatlan jellegzetess�g�t: mindenhat� istens�g�t. Ezeknek az igeverseknek egy �sz�vets�gi p�rhuzama a Zsolt 19:1-6.

Fontos P�l k�vetkeztet�se ezzel a term�szeti kijelent�ssel kapcsolatban: az embereknek nincs ments�g�k. A term�szet olyan vil�gosan �s olyan folyamatosan tan�skodik Istenr�l, hogy semmivel sem lehet igazolni ennek figyelmen k�v�l hagy�s�t. Nem az�rt esnek �t�let al�, mert elutas�tott�k Krisztust, akir�l nem hallottak, hanem az�rt, mert v�tkeztek a nekik adott vil�goss�g ellen.

c. Isten dics�s�g�nek elferd�t�se (1:21-23)

1:21. A pog�ny vil�g el�t�l�se teh�t az el�z�ekben le�rtakra �p�l, melyek pedig az el�sz�r kifejtett �rvel�sen alapulnak. A kapcsolat l�that� az azonos g�r�g k�t�sz� (dioti) alkalmaz�s�b�l a 19. �s a 21. vers elej�n, amit az ut�bbi esetben hiszen-nek ford�tottak. Az emberek elnyomj�k az igazs�got. Ez l�that� Isten, a szuver�n Teremt� vil�gos bizony�t�k�nak elutas�t�s�ban �s abban, hogy az � ismeret�t b�lv�nyim�d�ssal cser�lt�k fel.

A hiszen megismert�k Istent �ll�t�s Isten eredeti tapasztalati ismeret�re utal, olyanra mint amivel �d�m �s �va is rendelkezett a buk�s el�tt �s ut�n is. Nincs sz� arr�l, hogy milyen hosszan tartott ez az ismeret, miel�tt elferd�tett�k, de az emberek ismert�k Istent. Ez m�g ink�bb helytelenn� teszi az emberek viselked�s�t. Azt felt�telezhetn�nk, hogy Isten ismerete kiv�ltja az � tisztelet�t, de ezek az emberek m�gsem dics��tett�k vagy �ldott�k Istenk�nt. Pont att�l a c�lt�l fordultak el, amire Isten teremtette �ket: hogy dics��ts�k l�ny��rt, �s h�l�t adjanak neki tettei�rt. Ilyen tudatos Isten elleni l�zad�s l�tt�n nem csoda, hogy hi�baval�s�gra jutottak (ematai�th�san, sz�szerinti ‘�rt�ktelenn�, c�ltalann� v�ltak; v�. Ef 4:17) gondolkod�sukban, �s �rtetlen (asynetos, ‘erk�lcsileg �rz�ketlen’; v�. R�m 1:31) sz�v�k els�t�tedett (v�. Ef 4:18). Ha elutas�tjuk az igazs�got, id�vel cs�kken az igazs�g felfog�s�ra �s elfogad�s�ra val� k�pess�g�nk (v�. Jn 3:19-20).

1:22-23. Ha az emberek elutas�tj�k az igazs�g tiszta forr�s�t (v�. Zsolt 111:10), akkor b�lcsnek �ll�tani magukat �res dicseked�s. Ebb�l k�vetkez�en bolondd� lettek (em�ranth�san, sz�szerinti ‘ostob�kk� lettek’), amit b�lv�nyim�d�suk igazol, amikor emberek �s �llatok (v�. R�m 1:25) k�p�t im�dj�k. Az emberis�g nem hajland� az igaz Istent im�dni, aminek v�gs� ir�ni�ja a b�lv�nyim�d�s �rtelmetlens�ge vagy ostobas�ga, melyet az �zs 44:9-20 olyan vil�gosan le�r. Ha az ember nem hajland� elismerni �s dics��teni Istent, ez a roml�s lejt�j�re viszi: el�sz�r j�n az �rt�ktelen gondolkod�s, azut�n az erk�lcsi �rz�ketlens�g, majd a vall�sos ostobas�g (l�that� a b�lv�nyim�d�sban).

2. AZ �T�LET K�VETKEZM�NYEI (1:24-32)

A l�zad� emberis�g Istent�l j�v� �t�lete bizonyos �rtelemben semmivel sem t�bb, mint az igazs�g elnyom�s�nak, a kinyilatkoztat�s figyelmen k�v�l hagy�s�nak �s Isten dics�s�ge elford�t�s�nak term�szetes k�vetkezm�nye. De Isten t�bbet tett ann�l minthogy szabadj�ra engedte a term�szetes folyamatokat. Isten sors�ra hagyta [a h�romszor eml�tett ‘kiszolg�ltatta’ (24, 26, 28. versek) kifejez�s a pared�ken: ‘sors�ra hagyta’] az embereket, engedve a megromlott �letm�d kifejez�d�s�t, ami r�szolg�lt Isten haragj�ra �s hal�los �t�let�re (32. v.).

a. Kiszolg�ltatva a par�znas�gnak (1:24-25)

1:24. Az emberis�g romlotts�g�nak egyik oldala (ahov� Isten engedte eljutni az embereket) a nemi kicsapong�s. A szerelmesek egy�tt�l�se, a h�zast�rs megcsal�sa �s a csoportos szexpartik, melyek mai vil�gunk jellemz�i, csak meger�s�tik ezt a kiszolg�ltatotts�got. A h�zass�gon bel�li szexualit�s szent aj�nd�k Istent�l, de az ezen k�v�li szexu�lis �let tiszt�talans�g �s egym�s test�nek meggyal�z�sa, mivel azt Isten sz�nd�k�val ellent�tes dolgokra haszn�lj�k.

1:25. Bizonyos �rtelemben ez a vers megism�tli a 23. vers igazs�g�t, de t�bbet is kifejez. Isten igazs�ga nem csak az Istenre vonatkoz� igazs�g, hanem Istennek minden dologra vonatkoz� igazs�ga is, bele�rtve az emberis�get. Ez az igazs�g az, hogy az emberek Isten teremtm�nyei, �s igazi kiteljesed�st csak Isten, a Teremt� im�d�s�ban �s engedelmes szolg�lat�ban tal�lnak. A hazugs�g viszont azt �ll�tja, hogy a teremtm�ny — angyal (�zs 14:13-14; Jn 8:44) vagy ember (1M�z 3:4-5) — l�tezhet Istent�l f�ggetlen�l, �nmag�nak t�rv�nyt szabva �s �nmag�t boldogg� t�ve. Az emberis�g �nmag�t tette istenn� az igaz Isten helyett. A Teremt� �ldott mind�r�kk� (ellent�tben a teremtm�nyekkel, akik nem m�lt�k az im�datra), ez�rt P�l hozz�teszi, hogy �men. Ez a sz� g�r�g�l (�s magyarul is) a h�ber kifejez�s �t�r�sa, melynek jelent�se: ‘�gy legyen’. Mint meger�s�t�s, �s nem mint k�v�ns�g, elismerve az �ppen elhangzottakat (v�. megjegyz�sek a 2Kor 1:20-n�l).”

 

(William MacDonald: �jsz�vets�gi komment�r):

C) Az evang�liumra �ltal�nosan sz�ks�g van (1,18-3,20)

1,18 Itt megkapjuk a v�laszt arra a k�rd�sre: ‘Mi�rt van sz�ks�g�k az embereknek az evang�liumra?’ A v�lasz az, hogy n�lk�le elveszettek, �s hogy Isten haragja a mennyb�l megnyilv�nul azoknak az embereknek a gonoszs�ga ellen, akik elnyomj�k az igazs�got igazs�gtalanul �s igazs�gtalan �let�kkel. De hogy nyilv�nul meg Isten haragja? A sz�veg�sszef�gg�sben egy v�laszt tal�lunk. Isten odaadja az embereket tiszt�talans�gra (1,24), tiszt�talan indulatokra (1,26), m�ltatlan gondolkod�sra (1,28). De az is igaz, hogy Isten alkalmank�nt beleny�l az emberi t�rt�nelembe, hogy kimutassa k�l�nleges nemtetsz�s�t az emberi b�nnel szemben, — ilyen volt p�ld�ul az �z�nv�z (1 M�z 7); Sodoma �s Gomora pusztul�sa (1 M�z 19); K�r�, D�t�n �s Abir�m megb�ntet�se (4M�z 16,32).

1,19 ‘A pog�nyok, akik sohasem hallott�k az evang�liumot, elveszettek?’ P�l r�mutat, hogy igen, de nem ismeret�k hi�nyoss�ga miatt, hanem mert elutas�tott�k azt a vil�goss�got, amellyel rendelkeztek! Azok a dolgok, amelyek Isten fel�l tudhat�k, a teremt�sben kijelent�st nyertek. Isten nem hagyta �ket �nmag�val kapcsolatban kijelent�s n�lk�l.

1,20 Istennek k�t l�thatatlan, a vil�g teremt�se �ta megl�v� tulajdons�ga mindenki el�tt felt�rult: �r�kk�val� hatalma �s istens�ge, vagyis isteni mivolta. A sz�, amit itt P�l haszn�l, azt jelenti, hogy isteni term�szet, vagyis istens�g. Ez ink�bb Isten jellem�re utal, mint legbels�bb l�ny�re, dics�s�ges tulajdons�gaira ink�bb, semmint istens�g�re. Istens�g�t eleve elfogadja.

Az �rvel�s itt vil�gos: a teremt�s felt�telezi a Teremt�t. A terv felt�telezi a tervez�t. B�rki feltekint a napra, a holdra �s a csillagokra, tudhatja, hogy van Isten.

Arra a k�rd�sre: ‘Mi a helyzet a pog�nyokkal?’, adott a k�vetkez� a v�lasz: ‘Nincs ments�g�k.’ Isten kijelentette mag�t nekik a teremt�sben, de �k nem reag�ltak erre a kijelent�sre. �gy a n�peknek nem az az �t�let�k, hogy visszautas�tott�k a Megv�lt�t, akir�l sohasem hallottak, hanem az, hogy nem voltak h�s�gesek ahhoz, amit Istenr�l tudhattak.

1,21 Noha Istent megismert�k m�veib�l, nem dics��tett�k, mint Istent, vagyis nem k�sz�nt�k meg neki mindazt, amit tett. Ink�bb hi�baval� filozof�l�sra �s spekul�ci�ra adt�k magukat m�s istenekr�l, �s ennek eredm�nyek�nt elvesz�tett�k k�pess�g�ket arra, hogy vil�gosan l�ssanak �s gondolkodjanak. ‘Az elutas�tott vil�goss�g megtagadott vil�goss�g.’ Azok, akik nem akarnak l�tni, elvesz�tik a k�pess�get, hogy l�ssanak.

1,22 Ahogyan az emberek �ntelts�ge n�vekedett saj�t tud�sukban, mind m�lyebbre s�llyedtek a tudatlans�gban �s �rtelmetlens�gben. Ez a k�t dolog mindig Jellemzi azokat, akik elvetik Isten ismer�t�t, — elviselhetetlen�l �nteltt� v�lnak, �s ugyanakkor m�rhetetlen�l tudatlann� lesznek.

1,23 Az ‘�sember’, ahelyett, hogy alacsonyabb rend� form�kb�l alakult volna ki magas erk�lcsi sz�nvonal� volt. Megtagadva az igaz, v�gtelen �r�k Isten elismer�s�t, olyan ostobas�gba �s romlotts�gba s�llyedt, ami b�lv�nyim�d�ssal j�rt. Ez az eg�sz igeszakasz is meghazudtolja az evol�ci�t.

Az ember �szt�n�sen vall�sos. Sz�ks�ge van valamire, amit im�dhat. Amikor elutas�totta az �l� Istent im�dat�t, saj�t isteneket k�sz�tett f�b�l �s k�b�l, amelyek embereket, madarakat, �llatokat �s cs�sz�m�sz�kat �br�zoltak. Figyelj�k meg a lefel� s�llyed�st — emberek, madarak, �llatok, cs�sz�m�sz�k. Ne feledj�k, hogy az ember hasonul ahhoz, amit im�d. Ahogy elkorcsosul felfog�sa az istens�gr�l, �gy fajul el erk�lcsileg. Ha istene egy h�ll�, akkor �gy �rzi, hogy tetsz�se szerint �lhet. Ne feledj�k azt se, hogy az im�d� �ltal�ban alacsonyabb rend�nek tekinti mag�t ann�l, amit im�d. Az Isten k�p�re �s hasonlatoss�g�ra teremtett ember a h�ll�k�n�l alacsonyabb sz�nvonalra s�llyedt.

Amikor valaki b�lv�nyokat im�d, d�monokat im�d. P�l vil�gosan kijelenti, hogy azokat a dolgokat, amelyeket a pog�nyok a b�lv�nyoknak �ldoznak, d�monoknak �ldozz�k �s nem Istennek (1Kor 10,20).

1,24 H�romszor mondja, hogy Isten adta az embert. Adta �ket tiszt�talans�gra (1,24), tiszt�talan indulatokra (1,26) �s m�ltatlan gondolkod�sra (1,28). M�s sz�val Isten haragja az ember teljes szem�lyis�ge ellen ir�nyul.

Sz�v�k gonosz v�gyaira v�laszolva Isten beleengedte �ket k�l�nb�z� szexu�lis tiszt�talans�gokba, mint a h�zass�gt�r�s, par�znas�g, fajtalans�g, prostit�ci�, buj�lkod�s stb. Az �let sz�mukra szexu�lis orgi�k k�rforg�s�v� v�lt, amelyekben megfert�zt�k egym�s test�t.

1,25 Isten az�rt engedte ezt meg, mert el�sz�r �k hagyt�k el az igazs�got a b�lv�nyok hazugs�g��rt. A b�lv�ny hazugs�g, Isten hamis k�pviselete. A b�lv�nyim�d� egy teremtm�ny k�p�t im�dja, �s �gy megb�ntja �s meggyal�zza a Teremt�t, aki �r�kt�l fogva tiszteletre �s dics�retre, nem pedig megb�nt�sra m�lt�.”

 

 

S�l�m-Eir�n�-Pax, �dv:

 

                        \\\\\\/////
                        /  _   _  \
                       (| (.) (.) |)
 ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________
|                                                         |
|                 Tommyca - Szak�cs Tam�s                 |
|                                                         |
| 2170 Asz�d, Faluj�r�k �tja 5/8. 2. 
l�pcs�h�z, I. em. 7. |
|                       (28) 402-085                      |
|                                                         |
|               
tommyca@mail.digitel2002.hu               |
|               
http://www.extra.hu/Tommyca               |
|____________________.oooO________________________________|
                     (   )        Oooo.
                      \ (         (   )
                       \_)         ) /
                                  (_/