Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "FraterNet Mindenki" Tárgy: Mk 9,14-29. - Hitvita és hitharc Dátum: 2000. november 10. 14:42 Kedves Hívek! Engedelmetekkel újabb néhány morzsát szórok szét a holnapi textussal kapcsolatban -- morzsolgasson belőle ki-ki tetszése szerint! :-) Nehéz és könnyű egyszerre, több szempontból. Nehéz, hogy ilyen hosszú, és bizony rengeteg szálat lehetne kibogozni, hetekig tartó sorozatba csokrosítva -- könnyű, mert nem egyetlen mondatról kell elmélkedni, hanem egy kerek történetet kapunk (sőt, a tágabb szövegösszefüggést is, mint megdicsőülés, kereszthalál). Nehéz, mert a magát felvilágosultnak, mindent jobban tudó modern embernek megakad az a falat a torkán, amely démonokkal, gonosz lelkekkel megspékelve áll előttünk -- könnyű, mert ennek ellenére a mai ember kapva kap a rendkívülin, megmagyaráz(hat)atlanon, rezonál Jézus különleges hatalmára. Nehéz, mert sok szempontból szegmentáltnak tűnik a történet, mintha több darabból kovácsolták volna össze akár már szájhagyományban, akár Márk maga -- és könnyű, mert mégis egységes történettel van dolgunk, nem tartom megalapozottnak szétdarabolni, diszharmóniákat keresni. Nehéz, mert szerteágazó a csodatörténet, sok érthetetlen résszel -- könnyű, mert teológiailag rendkívül alaposan megvilágított csodatörténettel állunk szemben, szinte egyedülállóan az evangéliumokban. Bultmann után szabadon: nem lehet Fraterneten levelezni és néma lélekben hinni egyszerre. (Írásértelmezési körképet is lehetne akár alkotni a kérdés kapcsán.) -- Néma lélek, mi az? Hiszen az orvostudomány, a pszichológia jól ismeri az epilepsziát és erre gyanakszik. Mindamellett valljuk meg: nem vagyunk mi olyan okosak, mint látszunk, mint szeretnénk. Lehet magyarázni anyagcsere- folyamatokkal, lehet kiváltani is lelki jelenségeket kemikáliákkal -- de ez még nem jelenti azt, hogy mi tartjuk kézben, nem jelenti azt, hogy minden materialista alapon megmagyarázott volna. Pl. mitől áll be valakiben az anyagcsere-folyamat változása, és okoz lelki-pszichikai betegséget olyannyira, hogy pszichiátriai esetté is válhat? És vajon miért van az, hogy egy trauma kemikáliák nélkül is létrehozhat tragikus változásokat? Ki mondta, hogy test és lélek nem függhet szorosan össze? Hiszen még az orvosok is természetes módon veszik, hogy a beteg gyógyulása megfelelő lelkiállapotban és lelki környezetben sokkal gyorsabban bekövetkezik! Nem hiszem, hogy 'bultmanni könnyedséggel' lesöpörhető volna a kérdés, végképp nem, hogy a modern tudomány fényében át kellene értékelni a történetet. Hacsak nem akarjuk kiválogatni egyéni szájízünk szerint az érthetetlen, a kínos jeleneteket, akkor el kell fogadnunk a Biblia alapján, hogy Istennek vannak szellemi teremtényei is, akik különféle módokon hatással vannak életünkre. E tekintetben is a hitről és annak születéséről szól a történet: hiszünk-e a szentíróknak, vagy magunkat okosabbnak tudva saját szájízünk szerint értelmezzük az Írást, attól idegen elemeket, gondolatokat becsempészve magyarázatunkba? Divat a misztika, okkultizmus. Nem véletlen az Ördögűző c. film sikere. A szerző szándéka az volt, hogy felhívja a figyelmet: nemcsak Jézus korában, hanem ma is létező jelenségről van szó, Sátán ma is támad. Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a tanítványok nem bírnak vele, Jézus pedig egyetlen szavával kitessékeli. Ugyanakkor pár sorral alább egy ismeretlen ördögűzővel találkozunk, aki talán épp ezen az eseten felbuzdulva Jézus nevében űz ördögöt. A történet-összefüggés alapján valóban nem lehet elsiklani afelett, hogy ha vannak is megvilágosodások életünkben, magaslatok megdicsőüléssel, különleges istenélménnyel, nem ez az alapjárat. Mózesnek is, Illésnek is le kellett szállnia a hegyről, visszatérni a hétköznapok forgatagába, kínjába és ínségébe, betegség és nyomorúság közepébe. Mellesleg nemcsak a lent maradt tanítványok sültek fel, hanem csődöt mondtak hárman fenn is, akik totálisan félreértették a látomást. Érdekes az is, hogy a tanítványok az írástudókkal vitáznak -- pedig egyik se tudja kezelni a problémát, ebből a szempontból azonos oldalon állnak! Pedig Jézus a 12 kiküldésekor (6,7kk.) hatalmat adott nekik a lelkek felett -- ezért a felháborodás: Hitetlenek! Meddig lehet még kibírni veletek?! A vita amúgy is felesleges, egy elméleti okfejtés nem gyógyítja meg a fiút: Jézus "Nem azt kérdi: miről?, hanem: 'miért vitatkoztok velük?' Jézus ügyében pozitív döntésre nem a vitatkozás vezet. A hit más és több, mint az emberi érvelés győzelme. Ha Jézus megjelenik, értelmetlenné válik minden emberi vita az Isten dolgairól." ... "'Minden lehetséges annak, aki hisz!' Megalázóan hatalmas kijelentés a hitről! Hiszen csak Isten az, akinek 'minden lehetséges' (vö. 10,27;14,36)! A hívőkre is érvényes volna ez? Igen: Jézus szava valóban ezt állítja. Szerinte a hit nem Istenre vonatkozó elmélet, amelyet vitatárggyá lehet tenni (14.16. vk.), nem elvi álláspont, hanem Isten hatalmának jelenléte az ember életében. Isten aktivitása bennünk és általunk. Azért olyan nagy és hatalmas dolog a hit, mert Isten hatalmába kapaszkodik s abban részesedik. De hát akkor van-e valaki, 'aki hisz'?! A mondat egyszerre vet fényt Jézusra és az apára. Jézus az összefüggés értelme szerint először is a feléje irányuló kételyt ('Ha tehetsz?!') válaszolja meg vele. A 'hitetlen nemzedékben' éppen ő az, aki 'tehet', mert egyedül ő az, 'aki hisz'. Isteni hatalmának ez a forrása. Személye páratlanságának ez a titka: csak ő az, aki hisz! Az elbeszélő persze csak az összefüggéssel sejteti ezt az Újszövetségben ritka (vö. 4,38 magy.; 11,22kk; Zsid 12,2) és merész Jézus-képet: Jézus a hivő ember ősképe, mintája. De éppen így jut kifejezésre : a hit rendkívüli, isteni dolog és nem az ember természetes adottsága vagy fogékonysága 'a vallás' iránt. Jézus nélkül az ember képtelen valóban hinni Istenben!" ... "A tanítványok kérdése teljes értetlenségüket fedi fel. Hallották Jézus panaszát (19. v.) és szavát a 'mindenre képes' hitről, ők azonban mégis kérdeznek, mert nem ismerték fel hitetlenségüket. A hitetlenség végső nyomorúságához tartozik, hogy az ember vak önmaga hitetlensége meglátására (Luther). Jézus válasza -- az egész elbeszélés összefüggésében -- a hit lényegét világítja meg új oldalról. A hit alapmagatartása az imádság, amelyben az ember egészen elfordul önmagától, egészen Istenre tekint és mindent Istentől vár. Márk azzal is kifejezi a tanítványok teljes értetlenségét és hitetlenségét, hogy nála a tanítványok sohasem imádkoznak. Az egyetlen, aki imádkozik, Jézus! (Az imádság 'mintáját' lásd 14,36-ban. A hit és az imádság összefüggéséről vö. még 11,22kk.)" (Dóka: Márk evangéliuma, 233., 234-235., 236. o.) Csak imádsággal űzhető ki? Hisz Jézus nem is imádkozott, hanem ráparancsolt! Szinoptikus összefüggésben azt is láthatjuk, hogy a tanítványok hitetlensége az akadály -- ezt persze kitörésében Jézus is megfogalmazza itt is. Ezenkívül érdekes még a böjtölés szerepe. Imádság és böjtölés -- ezek készítenek elő a hitre, amely aztán már a szellemi hatalmak felett is diadalmaskodik. Egyértelművé válik az is, mekkora tévedés az imádságot lebecsülni. Amikor azt mondjuk: itt már nem segít semmi, csak az imádság, sokszor arra gondolunk, hogy ha már tenni nem tehetünk semmit, akkor akár imádkozhatunk is, elvégre az úgysem gyakorlati cselekedet, nincs kudarcélmény se, ha emiatt nem sikerült -- Jézus azonban ezt megfordítja: amikor már semmi nem használ, akkor az imádság győz! Az is lehet, hogy a tanítványok úgy képzelték, majd ők, saját erőből... Pedig Jézust nem lehet kihagyni. Ezért lehet talán az is, hogy az ismeretlen ördögűző viszont Jézusra hivatkozása révén mégis 'sikereket' ért el. Ajánlom még figyelembe Túróczy Posztillás könyvét is. Áldott készülés! Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.extra.hu/Tommyca | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/