Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "Fraternet Mindenki" Tárgy: Jel 21,6-7(-8). - Az ingyenvíz örökösei - Örökélet vasárnapja Dátum: 2001. november 24. 16:59 Kedves 'Ingyenivók'! Sajnos kicsit megkésve -- de törve nem :-) -- küldök pár gondolatot az 'örök vasárnaphoz': Örökkévalóság és romolhatatlanság <-> számítógépem fájlrendszerének összeomlása hétfőn, ami miatt egész nap az újraélesztéssel, baleseti sebészettel kellett foglalkoznom, sőt, egész héten rengeteg bajom volt vele. Jól ismerjük ezt más téren is, különböző eszközeink elromlása, sokszor akár kideríthetetlen hibája, vesződség. Pl. Wolkswagen (roncs)Derbym csomagtartója a csendes esők alatt beázik -- hiába vizsgálták át alaposan, nem sikerült megtalálni, hol és hogyan, így megszüntetni se lehet a hibát. És egyáltalán minden a Murphy-törvény alá vettetett... Így vagy úgy, de a mi végünk is eljön egyszer -- kinek csöndes elszenderedéssel, kinek betegség hosszú szenvedésével, kinek hirtelen balesettel vagy infarktussal... Az egyházi év vége amúgy is jelzi az elmúlás folyamatosságát. Temetjük az előző évet, és reménységgel nézünk majd előre ádventben. Szeretnénk ugyan változatlanul megőrizni életünk drága pillanatait, de ezt legfeljebb emlékek vagy fényképek módján tehetjük meg -- amúgy könyörtelenül elszalad az idő: "Életünk ideje hetven esztendő, vagy ha több, nyolcvan esztendő, és nagyobb részük hiábavaló fáradság, olyan gyorsan eltűnik, mintha repülnénk." (Zsolt 90,10.) Ott viszont már nem lesz szükség szervizre, nem lesz szükség protézisekre, művégtagokra, mert romolhatatlanok leszünk erkölcsileg és fizikailag egyaránt. Igaz, ezt az állapotot nem úgy fogjuk elérni, mint az utópisták szeretnék: nem folyamatos teremtéssel jön létre. Nem, mert úgy lehetetlen. Lehet bizonyos jelenségeket javítgatni ebben a világban, a társadalom is fejlődhet -- a történelem azonban mégis arról tanúskodik, hogy itt minden csak mulandó. Épp ezért nem lehet fokozatilag kiküszöbölni ez, ehhez egy olyan hatalmas ugrásra van szükség, amit csak Isten tehet meg az új teremtés révén. A szomjazónak ingyen adott víz kapcsán beugrik a samáriai asszony története is, aki még nem értette, milyen víz is lehet az, amelyből ha iszik, többé nem szomjazik meg... Talán fontos lehet kiemelni, ha hozzávesszük a 8. verset is, hogy nem arról van szó, hogy cselekedetekből ered az üdvösség vagy kárhozat, hanem arról, hogy a cselekedet a hit egyik jele. "Bizonyára sokan lesznek a mennyben, akik megtérésük előtt elkövették ezeket a bűnöket, de üdvösségre jutásuk napján, amikor elfogadták Krisztust megváltójuknak, elfordultak ezektől a gonoszságoktól." (A Biblia ismerete kommentársorozat VIII., 449. o.) Érdekes, hogy milyen bűnöket emleget a 8. vers egymás mellett. Érdemes elgondolkodni, vajon mennyiben esetleges vagy szándékos a gyávákat és hitetleneket együtt emlegetni, a gyilkosokat és paráznákat közös nevezőre hozni, a bálványimádókat és hazugokat egy lapra venni... Vajon a mai erkölcsi helyzettel összevetve nem kellene megijednünk? Hiszen mindezek egyre gyakrabban jelennek meg az egyház körein belül is! Az új teremtés nem János 'találmánya', hanem már a prófétáknál is megtalálható előkép az üdvösség tökéletes állapotára (pl. Ézs 60., 62., 65., 66.) Mindezt nem az emberi gondolkodás tárhatja fel előttünk, hanem kizárólag a kinyilatkoztatás. Itt minden okoskodás felesleges, minden kifogás lepattan a trónon ülő szaváról (5.) Fontos, hogy a jelenések könyve látomást ír le, és annak egyúttal értelmezését adja. (Erre maga a könyv hívja fel a figyelmet még az elején!) A látottakat értelmezni kell -- de nem emberi gondolatok jelennek meg benne, hanem a lepel fellebbenése, a kinyilatkoztatás -- húszszor szerepel a könyvben a 'hatalmas hang'! Mindezzel a korabeli apokaliptikus irodalmon belül egy határozott keresztyén jelleget visel magán. "De amit leír, az messze túlmegy az érzékelhető valóságon, sőt, értelmünk fogalomvilágán is. Ezért a felhasznált képek és kifejezési eszközök jelképes értelmet kapnak. Rámutat arra, amit meglátni és felfogni nem adatott meg földi embernek." (KARNER: Apokalipszis, 205. o.) A Szent István Társulati Biblia jegyzetei: "Jel 21,1-8. A világítélettel új föld és új ég kezdődik, az egész fizikai világ megújul, hisz Szent Pál szerint a látható világ is magán viseli az eredeti bűn nyomait (Róm 8,19-22). Isten bemutatja a világot, amilyennek lennie kellett volna. Az új Jeruzsálem nő alakjában szerepel szokás volt a zsidóknál, hogy városokat, országokat női alakban megszemélyesítve ábrázoltak. Isten hajléka, sátra az emberek közt lesz, vagyis szoros kapcsolatba kerül az Isten az általa teremtett emberekkel, és így Izajás jövendölése a Messiásról, akit Emmanuelnek = Velünk az Istennek nevez, megvalósul. Győztes az, aki kitart Isten mellett, gyáva, aki nem meri megvallani." Káldi Biblia jegyzetei: "Jel 21,6 A mi meg volt igérve, már beteljesedett; oly bizonyosan be fog következni, mintha már megtörtént volna (Jel. 16,17.). Én vagyok az Örökkévaló; a mit én igérek, már megtörtént; mert nálam a jövendő és jelen egygyé olvad." Jubileumi Kommentár: "Jel. 21,1-8. Az új ég és új föld látomása. A régi világ elmúlt (20:1). Hogy miként tűnt el "az első ég és az első föld", arról nem ír a látnok. Közvetlenül az új teremtés eredményét látja. A világ eltűnésének megemlítésével fontosnak tartja megjegyezni, hogy "a tenger nincs többé" (1. v.). A tenger az apokaliptikus látomások folyamán többször úgy jelent meg, mint a démoni hatalmak fészke, ahonnan ezek igyekeznek kaotikus zavart kelteni Isten világának rendjében (13:1.9. Assumptio Mosis 10:6, Oracula Sibyllina 8, 236). Semmi nem maradt tehát a régi világból. Az új Jeruzsálem látomása következik, amely a mennyből száll alá, "mint egy férj számára felékesített menyasszony" (vö. 19:7; 21:9kk.). A parázna Babilon, amely bálványozásban és gonoszságban, a népek megrontásában kéjelgett, elpusztult, a napba öltözött asszony, az egyház, amely hű maradt Urához, részese az Isten üdvözítő örök jelenlétének. Az új Jeruzsálem, mint az Istentől előre elkészített, praeexistens valóság (4Ezsd 7:26; 8:52; Henoch 53:6). Pál apostol is tud a mennyei Jeruzsálemről, amely mindnyájunknak anyja. Az apostol ezzel a képpel utal arra az új teremtésre, amely az egyház korszakával elkezdődött az üdvözítés történetében (vö. Gal 4:26). A látnok hatalmas hangot hall a trón felöl, amely ószövetségi igék formájában adja tudtul, hogy Isten újra az emberekkel lesz (vö. Lev 26:11; Ez 37:27; Zak 8:8). Isten sátora említésének itt kettős eschatológiai jelentése van, egyrészt Isten jelenlétének bizonysága. Mint ahogyan a szent sátorban Isten jelen volt a pusztában vándorló népe között, úgy lesz újra jelen népével, de most már örökre és elválaszthatatlanul. A sátor másik eschatológiai jelentése a jeruzsálemi templomra és vele magára a városra utal, ahol Isten a templomban kegyelméből megjelent és népe között lakozott. Most azonban nem alkalomszerűen lesz jelen, mert a bűn nem zárja ki állandó jelenlétét. A népek is Isten népei lesznek. A laos szó használata (az ethnos helyett) mutatja a Jel univerzálista gondolkodását. A laos az Isten népe ('am) megfelelője a LXX-ban. Megszűnik tehát az egyház különállása, mert minden nép Isten népévé lesz. Látnunk kell azonban, hogy ez nem a misszió eredménye, hanem Isten új teremtő munkája folytán következik be. Isten jelenléte kizárja a halált, a gyászt, a fájdalmat, a fájdalmas panaszkiáltást. A régi ígéret és reménység, a halál legyőzése most bekövetkezett (Ézs 25:8; 35:10; 65:16; Hen 10:22; 1Kor 15:54). A régiek elmúltak, a történelem és az emberi élet válságai és szenvedései végleg lezárultak és nem fenyegetnek többé. Ezután következik a záró fejezeteknek az a része, amelyben Isten ígéretei hangzanak el a jövendő világról (21:5-22:7). A jelenések folyamán most először veszi át Isten személyesen a szót. Most a "trónon ülő" beszél. Ez János számára a legnagyobb felhatalmazás, ami hitelességet ad bizonyságtételének. Maga Isten parancsolja meg, hogy jegyezze fel a hallottakat: "Íme mindent újjá teszek" (vö. 2Kor 5:17; Gal 6:13). Ez a Jel záró fejezeteinek alaphangja és legfontosabb üzenete. Isten, aki egykor szavával hívta létre a mindenséget, most hasonlóan szuverén hatalmával hozza létre az új teremtést. Az új teremtés ténye, bár még előttünk áll, már befejezettnek vehető. Erre mutat a prófétai múlttal kifejezett bizonyosság: Megtörtént. Isten beszédei "bizonyosak és igazak" (pistoi kai aléthinoi), megbízhatóak és megfelelnek a valóságnak, mert attól származnak, aki a kezdet és a vég, aki mindennek elindítója és bevégzője a világ és a mindenség története hatalmas folyamatában, akinek van hatalma arra, hogy mindig a valóságnak és igazságnak megfelelően szóljon és szavát be is teljesítse (Zsolt 33:9). Isten jelenléte az élet vizével fogja meggyógyítani az emberi élet minden viszontagságának az emlékét (vö. 7:13kk.). A győztes ígéretet kap, hogy örökli az új világot és Isten gyermekének, fiának (hyios) tekinti. Hogy miképpen lehet valaki győztes, arról már különböző fordulatokban szólt a könyv. A győzelem két alapvető feltétele Krisztus váltságművének elfogadása és a hozzá mindhalálig való hűség. A hűségesekkel szemben ott vannak a hűtlenek, a győztesekkel szemben az elveszettek. Egy katalógusszerű felsorolás említi mindazokat, akiket egy-egy bűnnel való lényegi azonosulás miatt kizár Isten az új világból. Az első két bűn a hit elhagyásával áll kapcsolatban, aztán az ebdelygmenoi mintegy összefoglalja a következő három bűnt. "Utálatosak" mindazok, akik paráznasággal vagy bálványimádással és varázslással, fekete mágiával fertőztetik meg életüket. Ezek a bűnök kizárnak az élő Istennel való közösségből. Izráelben és az ősegyházban is két legsúlyosabb bűn a bálványimádás és a házasságtörés volt. A "hazugok" a hét tagból álló felsorolás utolsó szava, amelyik viszont az előző hat bűnnek a lényegi tartalmát kifejezi. Minden bűn végsőképpen a sátán hazugságából ered, amelyikkel bűnre csábította az embert és szüntelen kísértésbe viszi. A sátán a hazugság atyja (Jn 8:44). Aki egész lényével a bűnnel azonosul, az a hazugság áldozata lesz, és maga is hazuggá válik, mert életével tagadja Isten szeretetének, szentségének és hatalmának valóságát." Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.extra.hu/Tommyca | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/