"Feladó: ""Szakács Tamás"" " "Címzett: ""Fraternet Mindenki"" " "Tárgy: 1Tim 1,12-17. - Honnan hová?" "Dátum: 2001. június 30. 16:13" "Kedves 'Készülődők, Elkészültek, és Készületlenek'!" "Folytatásos regényem újabb fordulója következik:" "Tulajdonképpen a keresztyén hit alapjairól szól Pál -- bár a levél" "maga a gyülekezet vezetőinek szól, de épp azért kell megalapozni a" "keresztyén hit lényegével. Egyúttal az ember alapkérdéseit is" "megválaszolja. Mert igaz ugyan, hogy az életben temérdek fontos" "részletkérdésünk van: miből élünk, hogyan tudunk megállni a" "munkahelyünkön, a mindennapokban. Ezek csak a legalapvetőbb" "szükségleteink, emellett természetesen vannak olyan igényeink is" "amik túlmutatnak a puszta fizikai léten, hiszen szeretnénk az" "életet élvezni is, vannak szellemi igényeink is. Ezek mind" "érthetők, és természetesek." " Mindemellett azonban vannak olyan alapkérdései is életünknek," "melyek messze túlmutatnak biológiai életünkön. Miért vagyunk a" "világon, mi értelme, mi célja az életünknek? Honnan jövünk" "valójában, és hová megyünk? Kikerülhetetlen kérdések akkor is, ha" "sokan próbálnak kitérni előle. Hosszú ideig lehet kerülgetni a" "forró kását, de valljuk meg őszintén: a halál közelében még a" "legstabilabb materialistát is elfogja a kétkedés: vajon tényleg" "pusztán a semmibe veszünk, megszűnünk szívdobbanásunk leállásával," "testünk elporladásával? Vagy mégis van bennünk valami, ami túl" "mutat a halálon?" " Nem véletlen, hogy Pál levelének felolvasott része ilyen" "alapkérdéseket is érint, hiszen ismereteink szerint valószínű" "élete legvégéhez közeledve veti papírra e sorokat -- az ismert" "római fogsága után, egy vértanúhalállal végződött, más adatból" "csak sejtett, a hagyomány szerinti második római fogság előtt," "vagy annak küszöbén. Az időbeli különbség magyarázhatja azokat a" "sajátságokat, amelyek miatt némelyeknek kérdéses a pásztorlevelek" "páli szerzősége (életrajzi elhelyezés gondjai, gyülekezeti" "szervezet, előkerülő tévtanítások, teológiai látás, nyelvi" "különbség). Idősebb, halálhoz közelebb (küszöbén?) álló Pál --" "mondhatni utolsó gondolatai, szellemi végrendelete fogalmazódik" "meg. Érdemes hát odafigyelni." "Divatos szlogen, sajnos még keresztyén körökben is azt mondani:" "nem tudhatjuk mi van odaát, hiszen még senki nem jött vissza," "ezért úgy kell berendezkednünk erre az életre, hogy semmi biztosat" "nem tudhatunk ezen kívül. Emberi oldalról teljesen érthető mindez." "Az evangélium -- azaz az örömhír -- azonban épp arról szól, hogy" "Valaki odaátról robban be ebbe a világba, elhagyta azt a halál" "kapuján keresztül, mégis visszajött! Éppen ezért érdemes" "odafigyelni Jézus szavára -- hiszen azt is elmondta, mi vár ránk," "azt is elmondta, mi a feladatunk ebben a világban, azt is" "elmondta, mi lesz velünk halálunk után. Azért mondta el, hogy még" "időben alkalmazkodni tudjunk, időben rendezzük be úgy életünket," "hogy minden a helyére kerüljön -- nem rövid távú, nem földi" "életünkre vonatkozó, hanem örök értékek alapján! Egy anekdota jól" "szemlélteti mindezt:" " ""Egy filozófia professzor előadásra készült, az asztalán" "néhány tárgy feküdt. Az óra kezdeten csendben fogott egy" "uborkásüveget és telepakolta 5 centis kövekkel, majd így szolt a" "hallgatósághoz:" " Tele van az üveg?" " A hallgatóság bólogatott: igen, tele van." " Eztán a professzor kisebb kavicsokat szórt az üvegbe, amelyek" "belerázódtak a nagy kövek közé. A diákok nevettek, majd a" "professzor ismételt kérdésére ismét azt válaszolták, hogy most már" "tényleg tele van. Ekkor a professzor fogott egy doboz finom" "homokot és tartalmát az üvegbe szórta. A homok szépen megtöltötte" "a kis kavicsok közötti réseket is, és így szólt a diákokhoz:" " Amit most láttatok, az az életetek. A nagy kövek az élet" "valóban fontos részei: családod, párod, gyerekeid -- ezek olyan" "fontosak, hogy elvesztésük szinte teljesen összetörne. A kisebb" "kavicsok olyan dolgokat jelentenek, mint a munkád, a házad, az" "autód. A homok a többi. Az apróságok." " Ha a befőttes üveget megtöltöm homokkal, mar nem marad hely a" "köveknek. Ugyanez van az életeddel is. Ha az energiáidat és az" "idődet a lényegtelen dolgoknak szenteled, soha nem lesz időd a" "valóban fontos dolgokra." " Figyelj oda életed kritikus dolgaira. Játssz a gyerekeiddel." "Ügyelj az egészségedre. Vidd táncolni a párodat. Mindig lesz időd" "arra, hogy munkába menj, takaríts, vendégeket hívj. Helyezd el a" "nagy köveket először. Állíts fel sorrendet. Ezután foglalkozz csak" "a kavicsokkal és a homokkal." " Állítsd be a prioritásokat. A többi csak homok.""" "Érdekes kitétel: ""hitetlenségemben tudatlanul cselekedtem"" (13b.)" "Rámutat, hogy még a tudatlanság sem menti fel tette alól az" "embert, különösen azért nem, mert ennek gyökere valójában a" "hitetlenség. A hit hiánya révén vált tudatlanná, míg hitre jutva" "tudásra tett szert. Ha ma mondanánk valakinek, hogy vallási" "kérdésekben való tudatlansága valójában nem egy ismeretbeli hiány," "hanem a hitetlenség bűne, bizony megsértődne. Pál szavaira" "figyelve azonban erre nincs alap: hiszen saját magára -- de" "egyetemes érvénnyel -- mondja! Épp ezért hiteles: hiszen saját" "lelkében ismerte fel, hogy nem egyszerűen alulinformáltság miatt" "üldözte Jézust és hívet, hanem hitetlenségből." " Amikor ez egyetemes bűnösségről szól, akkor sem a magas lóról" "beszél. Igaz, hogy Krisztus Jézus a bűnösök megmentésére jött e" "világba, de azonnal hozzáteszi: és én vagyok közöttük az első, a" "legbűnösebb! Talán összehasonlította magát Pál másokkal, és úgy" "jutott ara, hogy neki nagyobb a bűnlajstroma mindenki másnál?!" "Inkább arról van szó, hogy amikor a Szentlélek meggyőz bűnösségünk felől, azon nyomban felhagyunk az efféle hasonlítgatásokkal. Pál apostol olyannyira tisztában volt saját bűneivel, hogy nem tudta elképzelni, hogy valaki rosszabb is lehet nála. Ekként beszél minden bűnös, akinek lelkiismeretét felkavarta, és akit bűneinek tudatára ébresztett a Szentlélek." "(JOHN STOTT: A Timóteushoz írt első levél és a Tituszhoz írt" "levél) Amikor az egyház tagjaiként bűnről beszélünk, valójában" "mindig ott lebeg ez is. Ez az alapja annak, hogy bárkit is" "megfeddjünk bűnei miatt: mert tudjuk, hogy bár mi is bűnösek," "gonosztevők voltunk, megkönyörültettünk. Kiindulásunk ugyan a bűn" "-- de megérkezésünk a kegyelem." " Nem egocentrizmusból szól hát Pál magáról, példának állítva" "mindannyiunk elé, hanem épp a hitelesség csendül meg szavaiba:" "azért tudok én ennyit, azért tudom én magamat elétek állítani" "példának, mert saját bőrömön tapasztaltam meg annak igazságát," "amit mondok. Ezért meri kijelenteni: igaz beszéd ez, és érdemes" "elfogadni -- leellenőriztem, meggyőződtem igazságáról, hiszen" "magam is átéltem a Krisztus megváltó kegyelmét." " Minden példa, mintegy őskép erre való: megmutatni a hit" "valóságát, igaz voltát. Megmutatni azt, hogy Isten még gyűlölettől" "lihegő farizeusból is képes kiformálni a szeretet apostolát, a" "hitetlen rabbiból képes kiformálni a hit nagyszerű tudósát." "Példája épp azért fontos, mert megmutatja: nincs az a mélység," "amelyből Megváltónk kegyelme ki ne tudna menteni! Megmutatja" "viszont azt is, hogy valójában nincs olyan ember, aki elmondhatná" "magáról, hogy eleve, természetből adódóan nem a hitetlenség és" "tudatlanság feneketlen gödrében gubbasztana; hiszen Pál üldözőként" "elmondhatta magáról, hogy az ősök hagyományának kiváló ismerője és" "híve, Isten előtt a legkedvesebb emberek között a helye -- mégis" "be kellett látnia, hogy Isten szemében csak egy tudatlan és" "hitetlen gonosztevő. Ám Isten kegyelme és hosszútűrése mindenen" "túltesz, mindenen túlárad: hüperpleonaszen..." "Ne felejtsük el, hogy a felolvasott igeszakasz tulajdonképpen egy" "dicsőítő énekbe ágyazza Pál megtérését! Mert amikor a honnan hová" "kérdést feszegetjük, és megtaláljuk rá a választ (kárhozatból" "üdvösségre), akkor számunkra sem lehet más a reakció, a" "következmény, mint az apostol számára: hálaadás, dicsőítés. Hiszen" "a mennyei sereg közösségébe kerülünk hit által, amikor mi is" "megkönyörültetünk, irgalmat nyerünk. Ha tudni szeretnéd, mennyire" "valóságos a hited, akkor sokféle tesztjavaslatot hallhatsz: nézd" "meg, hogyan viselkedsz, miként bánsz környezeteddel, mennyire vagy" "becsületes, előzékeny, mennyire kedvelnek az emberek." " Nem is csoda, hogy ilyen javaslatokat kapunk -- hiszen" "szeretnénk kiérdemelni Isten irgalmát, szeretetét. Természetesen" "lelkesen bólogatunk az evangéliumra, amely arról szó, hogy" "kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; nem cselekedetekért, hogy senki se dicsekedjék. (Ef 2,8k.) Ugyanakkor azt is valljuk, hogy ha már" "érdemtelenül irgalmat nyertünk, hát legalább utólag meg kell ezt" "szolgálnunk, és hálából becsületes, tisztességes, törvény" "tisztelő, szent életet kell élnünk, ki ne essünk ebből a" "kegyelemből. Sokszor nem vesszük észre, hogy épp így esünk ki a" "kegyelemből, visszasüllyedve a törvény szolgaságába. Nem azért," "mert igyekszünk Istennek tetsző életet élni -- hanem mert úgy" "gondoljuk, hogy ez a feltétele annak, méltóak vagyunk-e Isten" "szeretetére. Ha el is fogadjuk, hogy előre nem lehet kiérdemelni," "szeretnénk legalább hátulról becsempészni, és utólag érdemesnek" "találtatni. Azonban nem lehet. Mivel érdemelte ki Pál az irgalmat?" "Semmivel, még apostoli szolgálatával sem. Nem dicsekszik vele," "hanem hálát ad érte Istennek, hogy eszközként használta. Vagy" "talán azzal érdemelte ki, hogy megtérése előtt istentelen, gőgös" "és erőszakos keresztyénüldöző volt? Nem inkább azért, mert Isten" "érdemünktől, jellemhibáinktól, bűnösségünktől függetlenül" "irgalmas?!?" " Néha a fenti, cselekedetre figyelő jelzések is használhatók" "ugyan -- ám az apostol sokkal inkább arra biztat, hogy nézz szíved" "mélyére, mert nem a külsőségekben találod meg a választ, ahogyan" "az üdvösség sem a cselekedetekben rejlik, hanem belsődben:" "amennyire átjár a kegyelem iránti hála, annyira Tiéd a hit és az" "üdvösség. Amennyire el tudod mondani -- elsősorban Isten előtt --," "hogy a bűnösök közt az élbolyban van helyed, de irgalmat nyerve" "túláradt Benned és Rajtad a kegyelem, annyira járt át valóban az" "üdvösség hite." " És valljuk meg: hasonló a helyzet akkor is, amikor valaki más" "szolgálatra való alkalmasságáról, hitéről akarunk meggyőződni." "Mert nem az kedves Isten előtt, aki magát mindig tökéletesnek" "állítja be, mint aki talán hibákat követ el, de soha nem hajlik a" "bűnre, és ha mégis elbukna, akkor is kiváló indokokat tud" "felhozni. Jól ismerjük sajnos egyházunkban is ezt az álláspontot -" "- amely a farizeusé, aki változatlan szívvel távozik a templomból." "Megigazulva az megy haza, aki meg tudja vallani lelke mélyébe" "nézve: bizony, nincs mentség temérdek bűnömre, kegyelem nélkül" "elveszett vagyok, hiszen én vagyok a legnagyobb bűnös a világon!" "Ezen a ponton akar az Irgalom Istene belépni életünkbe, hogy" "Pállal vallhassuk: első vagyok a bűnben, de bőségesen kiáradt rám" "a kegyelem, így érdemtelenül ugyan, de az üdvösség részese lettem!" "Jubileumi kommentár:" " ""Az apostol a kegyelem munkáját a maga teljes" "méltatlanságának és Isten könyörülő, szolgálatba állító" "szeretetének leírásával jellemzi. Pál azelőtt káromolta Krisztus" "nevét, és üldözte Krisztus tanítványait, követőit (ApCsel 8:3;" "9:1-2; Gal 1:13-23). Isten ezzel szemben eleve elrendeléséből" "hűnek ítélte (1Kor 4:2) és apostoli szolgálattal bízta meg. Pál" "ugyan tudatlanságból cselekedett, de ez nem von le semmit a" "kegyelem nagyságából. A tudatlanságból elkövetett bűn is vétek" "(vö. Num 15:22-31; ApCsel 13:27kk.). Pálnak ennél a" "megállapításánál azonban közrejátszott az a korai keresztyén" "theológiai gondolat is, hogy az apistia és az agnosia egy olyan" "korszak az emberiség és az egyén életében, amelyre, Isten igaz" "ismeretének a hiánya jellemző (ApCsel 17:23.30; Ef 4:18; 1Pt" "1:14). Ez a korszak Krisztus megismerésével megszűnik. Pál" "életében Isten kegyelme elfedezte ezt a korszakot és az apostolt a" "hit és szeretet emberévé formálta át. A hyperpleonasen jelzi, hogy" "a kegyelem minden előbbi helyzetet, sőt minden későbbi várakozást" "felülmúló valóság. Pál megtérésének példájából a" "legelveszettebbnek látszó bűnös is reménységet meríthet. ""Hitelt" "érdemlő beszéd és minden elismerésre méltó, Jézus Krisztus azért" "jött a világba, hogy bűnösöket üdvözítsen, akik közül az első én" "vagyok"" (15). Ezzel a hitvallásszerű formulával foglalja össze Pál" "a rábízott evangéliumot, amelynek igazságát és valóságát saját" "életében olyan ellenállhatatlan erővel tapasztalta meg. Pál itt," "ha nem is szó szerint, de tartalmában Jézus Zakeusnak mondott" "szavait idézi (Lk 19:10). Pál, aki egykor a bűnösök élén járt," "most a megkegyelmezettek élén járhat. Így a rajta megmutatott" "hosszútűrés, őstípusává lett Isten minden további kegyelmi" "munkájának, őmaga pedig példájává mindazoknak, akik. hisznek" "Krisztusban az örök életre. Pál megtérését nem bibliográfiai vagy" "pszichológiai okból említi, hanem az apostoli kérügma" "illusztrálására: Pál abszurd példája mutatja, hogy nincs elveszett" "ember Isten szemében." " Pál a hellenista zsinagógában tanult és naponként mondott" "doxológiával zárja az építő jellegű szakaszt, amelyben" "igehirdetése szívét tárta fel. Magasztalja az idők, a történelem" "Urát, aki új korszakokat hív létre (vö. Ézs 52:7), aki a világ" "teremtésétől vezeti a beteljesedés felé a mindenséget. ő az" "életnek Ura és adója, a fenségben uralkodó, egyetlen Isten (Ex" "33:20; Kol 1:5; Deut 6:5). Mégis Ő az irgalmas Isten, a bűnös" "ember megváltója Jézus Krisztus által. Egyedül Őt illeti" "dicsőítés és tisztelet örökkön örökké. Az áhítat magasságában" "szárnyaló liturgiai formula után Pál ""ámen""-nel erősíti meg a" "mondottakat, amit a levelet hallgató gyülekezet ismételhet.""" "Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv:" " \\\\\\/////" " / _ _ \" " (| (.) (.) |)" " ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________" "| |" "| Tommyca - Szakács Tamás |" "| |" "| 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. lépcsőház, I. em. 7. |" "| (28) 402-085 |" "| |" "| tommyca@mail.digitel2002.hu |" "| http://www.extra.hu/Tommyca |" "|____________________.oooO________________________________|" " ( ) Oooo." " \ ( ( )" " \_) ) /" " (_/"