Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "Fraternet Mindenki" Tárgy: Rm 8,6-11. - Testi halál - lelki élet Dátum: 2001. szeptember 14. 23:37 Kedves 'Lelkesültek'! "A test törekvése halál" -- ha minden ezzel foglalkozik is, talán akkor sem lehet kihagyni a halálos törekvés aktualitás példáját, az USA elleni terrortámadást... (Bár éppúgy a test törekvése egy esetleges katonai ellencsapás is!) Sajnos a keresztyénségnek is vannak bőven sárfoltjai az erőszakos terjesztésben, de talán a nagy szavak ellenére nincs olyan kifejezés, ami ne volna csupán halovány árnyéka a történteknek. De ne gondoljuk, hogy Pál csak az ilyen eklatáns példákról szól! Ott vannak a mi kis, titkos, még magunk elől is elrejtett, a jelentéktelenség mázával takart testi törekvéseink, kicsinyes döntéseink, érdekeink. Aztán csodálkozunk, hogy csak halál és háborúság keletkezik körülöttünk... (Tanévnyitó révén még egyszerűbb példák is elővehetők.) Még egy gondolatot, amit Berlin evangélikus püspöke mondott kedd este a zsúfolásig megtelt Dómban: A terrortámadás azt mutatja meg, hogy nem tudjuk a földön életünket bebiztosítani. Bármennyire is nagy lépéseket teszünk a technikai haladásban életünk végső soron Isten kezében van. A test törekvésére szintén a terror kapcsán előkerült példái: "Az eset végtelen kiszolgáltatottságunkra mutat rá. Számomra érthetetlen, hogy emberek ilyen borzalmas tervet kigondolhassanak és végrehajtsanak. Szomorú volt látni, hogy vannak akik örülnek ennek. Vajon az a palesztin asszony ugyanígy fog vijjogni, amikor az ő gyerekeit tapossák el a páncélosok? Mikor jutunk el a vak gyűlölettől az együttműködésig?" -- Válasz: "Annak a palesztin asszonynak a gyereke megtekinthető az alábbi fényképen." A fényképen arab katonák egy kisgyermeket adnak át egymásnak, akinek a repesz leszakította a fejét... LP útlevél-ellenőrzésről szól. Évnyitó kapcsán jobb lehetne bizonyítványellenőrzésre alkalmazni a példát. A Lélek által élni -- folyamat! Nem egyszer történt valami velem, nem egyszer elhittem/elfogadtam valamit, hanem a Lélek pumpálja bennem folyamatosan az élet vérkeringő lüktetését. A keresztyén élet nem származhat csak a múltból, nem is élhet csak megelőlegezetten a jövőből, hanem a jelenben kell lüktessen, mint ahogyan a szívverésünk is ritmikus, állandó kell legyen. Ilyen ritmusban nyilvánulnak meg a keresztyén élet alapvető lelki folyamatai is, mint pl. az igeolvasás, imádság, gyümölcstermés a mindennapokban, erőgyűjtés és szolgálat, bűnbánat és fel/megszabadult élet. Ahogyan a lélegzet sem hagyhat ki büntetlenül... Halálunk körülményei, időpontja nem akadályozhatják meg Istent abban, hogy Lelke által (örök)életet ajándékozzon. Az Írás nem a lélek halhatatlanságáról, nem platonizmusról beszél, hanem testi- lelki halálról és szintén testi-lelki feltámadásról. Csak 2 lehetőség van! Test szerinti -- vagy lélek szerinti élet. Nincs átmenet, csak kvantumugrás... Érdekes kép: Faág télen, néhány megmaradt makacs levéllel, amelyet a külső erők (hófúvás, szélvihar) képtelenek ledobni -- de tavasszal a belső megújulás könnyen ledobja. Így életet a Lélek is: nem külső, testi módon, testi eszközökkel, hanem belsőleg átformálva. A nevelés, tanítás tulajdonképpen erről szól! Az iskolában a gyerekek így vezethetők igazán. Lehet külsőleg megfelelni az iskola követelményeinek, ez ott még talán megy is, ha fogcsikorgatva is. De Isten országába így nem lehet bejutni! Hittant is lehet külsőleg, tananyagképp, mint ismeretanyagot venni -- de akkor semmi értelme, mert a hit nem pótolható külső jegyekkel, csak akkor ér valamit, ha belülről jár át a hit. (SCHOLZ L-: Az evangélium Pál szerint, 57. o.) "Nincs az a fenyegetés, mely meg tudna szabadítani óemberedtől. Makacs a bűn, beléd evődött. De ha egyszer Krisztusévá lettél, igazán az Övé, olyannyira, hogy a Lelke benned van, akkor meg nincs oly makacs bűn, melynek le ne kellene válni testedről. A Lélekért könyörögj!" (SCHOLZ L.: Az evangélium Pál szerint, 57. o.) A Szent István Társulati Biblia jegyzetei: "Róm 8,5-11. Lelki ember az, akit áthat a Szentlélek kegyelme. Az isteni természet részesévé vált, megkapta a hitet, reményt, szeretetet, ezért lelki dolgokra törekszik. Akiből mindez hiányzik, az nem keresi a végső célt, megmarad a földieknél. Kegyelem nélkül nem is képes a természetfölötti világ értékeit felfogni. - Az apostol a Szentlelket felváltva hol az (Atya) Isten Lelkének, hol Krisztus Lelkének mondja. Utalás arra, hogy a Szentlélek az Atyától és Fiútól származik. A Szentlélek egyesít bennünket a misztikus test fejével. Nem a maga számára foglal le, hanem Krisztus számára. Egész személyünket megszenteli, a test feltámadását is ő biztosítja." Jubileumi Kommentár: "Róm. 8,1-17. Akik Krisztusban vannak, azok a Lélek szerint járnak. A téma közvetlen bevezetését többszöri előzetes utalás után a 7:25-ben kaptuk. A Lélek ajándéka, ennek következményeként Krisztussal való életközösségünk, fiúvá fogadtatásunk, majd a Lélek munkájának végső kiteljesedéseként mennyei örökségünk elnyerése a részlet tartalma. A bűn uralma alatt élő emberre Isten ítélete nehezedik: az új életben minden elmarasztaló ítélet megszűnik (1-2). Az ember életében bekövetkezett hatalomváltozás folytán életének meghatározó középpontja Krisztus Jézus lett. Ezzel együtt Isten előtt való megállásának módja is megváltozott: nincsen helye vele szemben, de nem is érvényesül ellene semmiféle elmarasztaló, halálos ítélet (ouden katakrima). Ennek hátterében az áll, hogy a helyzet ilyen megváltozásával a Tóra lényege is annyira megváltozott az ember számára, mintha nem is ugyanaz a törvény volna (a nomos itt ismét a Tórát jelenti, nem általános törvényszerűséget, szójátékról sincs szó a párhuzamos mondat felekben). A Krisztusban kapott életet a Lélek tölti el, és ez a Lélek visszaadja a törvénynek Istentől rendelt, szerinte való értelmét, amelyben a törvény Krisztusról tesz bizonyságot, és ismét lehet az élet útja. Ez a törvény (nomos pneumatos) annyira más, mint a törvény régi értelme (nomos hamartias), amely a bűn eszközévé válva halálba vitte az embert, hogy amaz nem csupán helyébe lép ennek mint korrekció, hanem felszabadít alóla mint halálos veszedelem alól, a Lélek erejével. A törvény ugyan erőtlenné vált a test miatt, de a Lélek elvezet a törvény isteni rendeltetésének betöltésére (3-4). Az említett változást a törvény nem idézhette elő, mert az ember régi-testi énje (dia tés sarkos) megfosztotta erejétől. Isten azonban talált más utat a bűn legyőzésére (peri hamartias 'a bűnt illetően', ebben az értelemben) Fiának elküldésében. Őt, aki Lélek, aki mennyei lényénél fogva egészen más, mint mi, belehelyezte a mi életformánkba. Jézus felvette a mi bűnös testünket, és ennek végső következményeként elszenvedte testében a mi bűneink büntetéséül a halált a kereszten. De éppen ez idézte elő a döntő fordulatot. Jézus 'nem ismerte a bűnt', így az ő halála nem a bűnös, hanem a bűn halálos ítéletének végrehajtása: térdre kényszeríti a halál hatalmát, és megnyitja annak a lehetőségét, hogy Istennek a törvényben kijelentett akarata teljesíthető legyen -- nekünk, akik a test világából a Lélek hatalma alá kerültünk. A test és lélek ellentéte ki fejeződik a kétféle emberi életforma különbözőségében is (5-8). Az életünkben végbement uralomváltozás azt is meghatározza, hogy merre tartunk. Ez tudatos formában gondolatainkat és törekvéseinket, nem tudatos formában pedig életünk végső eredményét, célját érinti (phronein, phronéma mindkettőt jelenti). A testi ember gondolatai és törekvései nem lehetnek lelkiek: a lelkiek megragadására képtelen is. A lelki ember viszont nem eshetik vissza már egyszer meghaladott életformájába. A testi ember életének végeredménye az Istentől való eltávolodás, a Lélek közösséget és békességet biztosít Istennel. Ezt a testi életforma nem adhatja meg, mert aktív ellenségeskedés Istennel. A testi ember különben sem tud Isten törvénye igazi értelmének engedelmeskedni, mert erre el sem jut. Bármennyire igyekszik kínos pontossággal alkalmazkodni a törvényhez, nem jut túl ennek hamis értelmezésén, így képtelen annak megcselekvésére, ami igazán kedves Isten előtt. Aki Krisztusban van, annak a Lélek ajándéka múltjának bizonyos fénye, jelenjét meghatározza, de erejének hatása csak a jövőben bontakozik ki teljességében (9-11). Az új életet tehát nem a test határozza meg, hanem a Lélek, éppen azért, mert ennek az életnek belső valósága a Lélek. Krisztus és a Lélek egysége teljes: csak a Lélek (aki az ő Lelke is) helyezhet bennünket az ő hatalma alá. De itt nem állhatunk meg: új életünknek is kemény valósága az, hogy testünk benne él a mostani világkorszakban, és tükrözi kettősségét: ami benne földi, az állandóan a bűn sodrásában él, ezért halott. Viszont a bennünk lakó Lélek az igazság által az élet forrása, és az a Lélek nem áll meg a fél úton. Isten, akinek Lelke bennünk lakik, az új világ első képviselőjeként a halálból életre keltette Jézust: ezt fogja megtenni velünk is a maga idejében. De az az erő, amely által ez be fog következni, már most is bennünk lakik, és ez határozza meg jelenünket a jövőbeli teljesség felől. Akik tehát a Lélek által Krisztussal közösségben élnek, azoknak élet felfogásukban is meg kell tagadniuk a közösséget a testtel (12-13). Az indicativust ismét az imperativus követi: életünk megváltozásának ténye naponként harcba szólít bennünket a test követelőző igénye ellen. Ez a harc számunkra valóban élethalálharc: ezért kell naponként megtagadnunk önmagunkban a test cselekedeteit (sóma itt a 7:23-beli melé összefoglalása). A Lélek által Isten fiai, így az ő örökösei vagyunk, Krisztusnak pedig örököstársai, szenvedései után dicsőségében is (14-17). Istentől való függésünk feltétlenségének szemléltetésére Pál eddig megtartotta a rabszolgaság képét. De e függés belső tartalmának megértése útjából csak akkor hárul el minden akadály, ha feltárja a teljes valóságot: a Lélek nem az Isten jogos haragjától való félelem állapotába akar visszavezetni bennünket, nem rabszolgákká akar tenni, hanem Krisztus fiúságának részeseivé. Ennek módja az, hogy minket, akik nem vagyunk természet szerinti fiak, Isten a Krisztusért örökbefogad (hyiothesia, lat. adoptio). A Lélek által hatalmaz fel arra, hogy imádságainkban Atyánknak szólítsuk (arám' abbá' nem kultikus, hanem bizalmas-családi megszólítás), de a Lélek ezen túlmenően prófétai közvetlenségű bizonyságtétellel is tanúskodik Isten fiúvá fogadó intézkedésének valóságáról. Új 'státusunk' szerint tehát Isten gyermekei vagyunk, így Isten teljes atyai gazdagságának örökösei az Egyszülöttel együtt. Az ő útja lesz a mi utunkká is: akik együtt hordozzuk vele az ő követésével szükségszerűen együtt járó terheket úgy, ahogyan ő beszélt ezekről, együtt jutunk el vele Isten dicsőségére is." Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.extra.hu/Tommyca | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/