Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "Fraternet Mindenki" Tárgy: 2Kor 4,10-14. - Halálból táplálkozó élet Dátum: 2001. április 21. 14:14 Kedves Mindenki! A sub contraria speciae elve jelenik meg Pál soraiban -- vagy a levélbeli kontextusnak megfelelő megfogalmazásában: Pált azzal vádolják, hogy leplezett evangéliumot hirdet; válasza: azoknak leplezett, akik elvesznek, akik nem hisznek az evangéliumnak... Arra is felhívja a figyelmet, hogy az ellentétes látszat miatt az evangélium szolgáit üldözik, és naponta a halál révén állnak, mégis eme Jézussal való sorsközösség által Jézus életében is részesednek. Ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy nem arról van szó, hogy minden épp a fordítottja a látszatnak. Pl. nem minden üldözött áll az igazság szolgálatában. Csak az, aki Jézus halálát hordozza, nem másét, nem a sajátját; csak aki Isten dicsőségét világoltatja, nem más dicsőséget, végképp nem a sajátját. Időszerű üzenet, mert bizony ma a maguk dicsőségét kereső, a maguk hibájából szenvedő álmártírok jajgatásától teli a világ és az eh egyaránt. Pál figyelmeztet: járjatok utána, ki miért és mitől is szenved, részesül-e Jézus halálában, Jézus életét láttatja-e szenvedő testében? Ők az evangélium mártírjai -- a kevesek. Ellenben a sokak csak a maguk mártírjai, önsajnáltató hamis mártírok. A keresztyén élet nem arról ismerszik meg, hogy mindig simán mennek dolgai, Isten segítségével nyílegyenes a pályája, tele sikerekkel. Nem is az ellenkezője -- szó nincs arról, hogy csupa üldöztetés, kudarc, szenvedés övezné. Pál nem megfordítja a rendet, hanem egészen más síkra helyezi! Azt mondja: nem a külső megjelenés dönt, hanem a belső tartalom; nem az edény cserép volta, hanem a benne levő drága kincs számít. Ugyanakkor akár aranyedényben is lehetne a kincs, ettől még nem válna értéktelenné. Az ellentétes látszat Luthernél sem azt jelenti, hogy mindig mindenben fordított a helyzet -- inkább csak azt, hogy agyon gyakran, talán az esetek döntő többségében. Ám nem emberi szinten kell szemlélni, hanem mennyein! Nem abban áll az ellentétes látszat, hogy a legtöbbet szenvedő ember képviseli leginkább Krisztust, hanem arról van szó, hogy Jézus istensége is emberi formában jelent meg közöttünk, az Ószövetség prófétái, az egyház apostolai, munkatársai éppúgy gyenge emberi testben lépnek fel, mégis Isten követei. Mert nem a rátermettségük, hanem Isten hívása teszi őket alkalmassá szolgálatuk elvégzésére. Épp ezért Isten valódi követei nem a maguk dicsőségét, népszerűségét keresik -- hanem Jézus halálát hordozzák magukban, hogy Krisztus élete ragyogjon fel életükön. LMK-ról származó gondolatok: Helyzet: Pált bizalmatlansággal, hazugsággal vádolják. A korinthusiak által vallott theologia gloriae nem fér össze Pál testi gyengeségével, meg is kérdőjelezték miatta hitelességét (nincs megbízólevele). Pál válasza: hitelességének épp a gyülekezet a bizonyítéka! 4,7.: cserépedény -- nem a külső erő, hanem Isten a biztos alap! Isten, aki Krisztus feltámadását ajándékozta, nekünk is életet ad. A korszellem modern taigetosz-szemléletével szemben (klónozás, genetikai tuning, eutanázia -- a betegség alacsonyabb rendű létforma) Pál hirdeti: Krisztus halálát hordozzuk -- hogy élete is látható legyen rajtunk. Magyarban a 11. v. ismétlésnek tűnik (csak egy halandóval bővebb), görögben azonban szóma és sarx szerepel -- mi van e mögött? (A halál is más a két versben: nekros ill. thanatos.) A sarx-ban minden evilági kiszolgáltatottsága ellenére láthatóvá válik Jézus élete. BONHOEFFER Jézus szenvedésével kapcsolatban: evilágon mindvégig ismétlődik Jézus kereszthalála oly módon, ahogyan Ő kitaszított lett, ismétlődik a szekularizációban (amely szembeállítja a hitet és a hitet egyre kiszorító ismeretet). A szekularizációt maga Isten 'kezdte el': e világ látszólag kiszorítja Krisztust... Krisztusban a szent profánná lett -- botrány az írástudóknak. Pál sorsa is hasonlóról beszél. Pál szenvedésének, halálban részesülésének gyümölcse révén lesz életük a korinthusiaknak. ================================================================== Az elektronikus lehetőségek örömére néhány kommentár, magyarázat idevonatkozó szakasza: ------------------------------------------------------------------ A Szent István Társulati Biblia jegyzetei, 2Kor 4,7-12.: "Minden kegyelmi kiváltság ellenére megmaradunk embereknek, alávetve testi-lelki szenvedésnek. De a remény állandóan erőt ad, hogy Krisztus sorsában lesz részünk. Mint titokzatos testének tagjai, hordozzuk szenvedését és halálát, de megvan a biztosítékunk, hogy feltámadásában és dicsőségében is részünk lesz, ha kitartunk a hitben." ------------------------------------------------------------------ Jubileumi kommentár; 2 Kor. 4,7-18., Kincs cserépedényben: "A dicsőség csúcsairól az apostol ismét visszazökken a valóságba, hogy azután majd újra emelkedjék... A szolgálat, a prédikálás; a keresztyén lét fényes volta után mintegy önmagára és társaira tekint. Korábban az alkalmasság volt a kérdés, most ugyanez más megfogalmazásban következik. Közismert gondolat a kincs cserépedényben, mely a maga paradox voltával azt tanítja: a rendkívüli erőt Istennek tulajdonítsuk (vö. JSir 4:2; Ézs 64:7). Nem panaszdalt mond az apostol a maga és társai cserép volta miatt, hanem a kincs értékét emeli ki a kontraszt által. Egyébként azt is sugallja, hogy a kettőt nem lehet felcserélni! A kincs nem az apostol személye vagy szolgálata, hanem a hirdetett evangélium! Ezt az elvi tényt a sztoikus diatribé stílusában részletezi is az apostol (8-11. vers). Rétori szépséggel, ugyanakkor lelkigondozói intelem módján fogalmazza meg a keresztyének - és nem csak az apostol - valóságos helyzetét (vö. Deut 31:6-8; Józs 1:5; Zsolt 37:25.28). Nem arról van szó, hogy a szenvedés stb. nem súlyos, nem veszélyes, vagy hogy mindig van kiút, hanem: Isten az, aki minden alkalommal odaáll az ember mellé, és Ő ad új lehetőséget számukra. Mint az I. részben is, most itt is elmondja: mindez a keresztyén számára "természetes", hiszen Jézus halálát is hordoznia kell ahhoz, hogy Jézus élete is látható legyen benne. (Thanatos helyett nekrósis van - ez előbbi a valóságos halál, az utóbbinál, bár orvosi szakkifejezés ez is, mégis annak átvitt értelmében használatos: elhalás, mint természetes folyamat.) Fel kell figyelnünk a stiláris finomságra: a 11. vers végén váratlanul sarx szerepel, külön kiemelve halandó voltát, ugyanakkor a kontraszt is élesedik ezzel: a testben lesz láthatóvá Jézus élete. Nincs szó tehát itt sem misztikáról. A 12. vers lehetne ironikus is, de tekintsük inkább alázatosnak, mint ironikusnak. Az apostol vállalja a koinoniát ilyen áron is! Ezért is lesz a szava vigasztaló. A Zsolt 116:10-et idézi, mely szerint a hit és a bizonyságtétel összetartozik. Ahogy egykor az ószövetségi kegyesnek el kellett mondania a maga hitvallását, úgy kell itt az apostolnak is. Ez a hitvallás a már közismert tétel: Jézus Krisztus feltámadása bizonyossága és záloga a mi feltámadásunknak. A 15. vers értelmező fordítása az kb.: a kegyelem növekedjék a (hívők) mind nagyobb száma miatt, és a hálaadást bőségessé tegye Isten dicsőségére. Óhatatlanul gondolnunk kell a Heidelbergi Káté 1. feleletére. A 16-18. vers summázza a hitvallást. Nem fárad, nem csügged az apostol, mert tisztában van vele: Krisztusban elrejtett az élete, ami egyszerre valóság és titok. Ez a valóság és titok pedig az, hogy nemcsak a láthatót, a külső embert tekinti egyetlen és végső valóságnak. A használt szavak ugyanazok, mint amit a filozófusoknál vagy a gnosztikusoknál is találunk - de ezeknek a jelentése Pálnál keresztyén értelmű. A külső ember a filozófusoknál és gnosztikusoknál ugyanis a testi, külső világhoz kötött, míg a belső, a lelki, minden hatástól elzárkózó része az embernek. Pálnál a külső ember a tapasztalati, a cserépedény, melynek sorsa az, hogy romlik és elmúlik. A belső pedig az eszkhatológikus, jövőre tekintő, Krisztusban már új teremtésként élő ember. Érdekes az is, hogy az apostol nem aknázza ki a jelen- jövő ellentétet úgy, hogy a kettőt ellenfélként vagy alternatívaként említené. Tény az, hogy a külső ember romlik (diaphtheiró - mint ahogy a rozsda megemészti a vasat), ugyanakkor újul (anakainoó) valóságosan a belső ember (vö. Róm 6:4.6; 7:6; Gal 2:20). Ez is tapasztalati valóság! A szenvedés, bármennyire is valóságos, eltörpül a dicsőség jövendő nagysága mellett. A baros doxés - nagy dicsőség - kifejezés elég nehezen értelmezhető. Mintha az apostol szójátékot alkotna a héber kábód szó két jelentéséből, az ugyanis egyszerre jelenti azt, hogy "súlyosnak lenni" és "dicsőségesnek lenni". A hitvallás csúcsa pedig ebben a szakaszban: a keresztyén ember pillantása a célra irányul (skopeó), ami pedig nem a látható szférában van. A "nem látható" kifejezés (mé blepomena) arra utal, hogy bár valóságosan létező dologról van szó, az valami miatt nem látható a számunkra. Azaz azért nem látható, mert az "Krisztusban" van, mert az nem tintával, vagy nem kőtáblára írtan áll előttünk, mert az eszkhatológikus valóság - és sorolhatnánk a páli gondolatokból ismert párhuzamokat. Ez a néhány mondat ismét emlékeztet különben a filozófusok szóhasználatára is, akiknél a látható - láthatatlan ellentét szintén előfordul. Pál kijelentése így hangzik: a láthatók ideigvalók (időhöz kötöttek - proskaira), míg a nem láthatók az időhöz nem kötöttek (aiónia) - vö. Zsid 11:27." ------------------------------------------------------------------ Káldy Biblia jegyzetei: 2 Kor 4,10.: "Mindig szorongatásban, üldözésben, halálveszélyben vagyunk, mint Jézus, s ez azért történik, hogy egykor a feltámadásban Jézus dicső élete a mi testünkön is kinyilváníttassék (14. v.)." -- 4,12.: "Igy a szenvedés mindhalálig az én osztályrészem, mig ti az által lelki életet, üdvöt, boldogságot nyertek; stb. (13. v.), nem csüggedek el." -- 4,13.: "mivel pedig ugyanaz a bizalmam van Isten segélyéhez szenvedéseimben, melylyel a zsoltáros bírt, midőn mondá: Bíztam az Istenben, azért nyiltan megvallottam, hogy ő rajtam segíteni fog: tehát én is bízom az Istenben, és nyiltan kijelentem bizodalmamat." -- 4,14.: "A görög szerint: az Úr Jézust." -- 4,14.: "A görög szerint: Jézus által." -- 4,14.: "nekem veletek együtt dicső feltámadást és örök boldogságot fog adni." ================================================================== Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | (30) 298-222-9 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.extra.hu/Tommyca | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/ #