Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "FraterNet Mindenki" Tárgy: Jn 17,20-26. - Keresztyén egység Dátum: 2000. október 14. 19:43 Kedves Mindenki! Nem sok, de azért néhány gondolatkísérletet mára is mellékelek: Van-e egység? Pl. amikor segíteni kell -- akár személyesen, akár gyülekezetileg? Egység: Augsburg <--> Dominus Jesus. Ám tévedünk, ha az egységet ilyen formában keressük! Nem hivatalos egyezmény kérdése az ökumené, hanem sokkal inkább egyének szintjén kereshető. Nem is szervezetileg, sem kultikusan. A hívők közösségének alapja az egy Megváltóba vetett hit. Aki valóban hisz, az kikerülhetetlen egységben kell legyen a másik hívővel. Szomorú, sőt, botrányos, hogy mégis annyi széthúzás van a gyülekezetekben! Nem a különbözőség a baj -- hiszen az már a kezdetekben is megvolt --, hanem a viszály, széthúzás. Ez mindig attól van, hogy legalább egyik fél nem a hit útján jár. Pl. írországi templomgyújtogatás sehogyan sem magyarázható meg vallásilag, hiába beszélnek látszólag katolikus és látszólag protestáns ellentétről. Jézus számára nincs felekezet -- valaki vagy hisz Benne, vagy nem, ez az egyetlen, ami számít. Ugyanis a főpapi imádság mára adatott részlete eligazít abban is, miben állhat, miből származhat az egység -- hit, dicsőség, ismeret, igazság, szeretet. Eme 5 gócpont áll a textusban előttünk, mint az egység szempontjai. A hit egységet követel, amely Isten dicsőségét kell sugározza -- ez pedig visszahat az egységre. Ennek az egységnek a révén pedig a világ is felismerheti a világ, ki is Jézus -- és megismerheti őt minden ember. Ez vezet el ahhoz a felismeréshez, hogy Isten dicsősége nem valami öncélú vagy ijesztő jelenség, hanem lényege a szeretet. Ugyanakkor ezek az összefüggések megóvnak attól is, hogy a szeretetet elválasszuk az igazságtól, és mindenek fölé helyezzük. (Pl. lehetne a homoszexuálisok esete, akiket egyre több helyen elfogadnak, mondván, hogy nem a nemek azonossága a lényeg, hanem az, hogy szeretik egymást. De hogyan lehet elfogadni azt, amire az ÚR azt mondja: utálatosság? Hogyan lehet a szeretetet így elszakítani Istentől -- olyannyira, hogy szembeállítjuk Vele?!) Az egységet természetesen nem mi valósítjuk meg -- ez Krisztus munkája. A dicsőségnél hajlamosak vagyunk valami divatjamúlt jelenségre gondolni, ami ugyan az Ószövetséget eléggé átszőtte, de nekünk, keresztyéneknek már nem sokat jelent, nem is fontos. Ám épp az, hogy Jézus főpapi imádsága egészében is, és textusunkban is fontos elemként jelenik meg, mutatja, hogy nincs jogunk marginálissá tenni! Nem a dicsőséggel van a baj, hanem velünk, akik nem, vagy nem jól értjük. Pedig a Biblia alapján világos, hogy Isten egyik legfontosabb tulajdonságáról van szó! Ennek értelmét azonban nem lehet tanulással elsajátítani -- csak megélni! Ha megfigyeljük a Biblia azon alakjait, akik megtapasztalták Isten dicsőségét, akkor világos, hogy csak Isten kezdeményezésére történt minden. Mégis lehet elősegíteni e dicsőség megélését, ha rendszeresen elmélyedünk Isten Igéjében, imádságban, meditációban. A dicsőség tulajdonképpen mindennapos imádságunk! Hiszen a Miatyánk is így szól: "Tied az ország, a hatalom és a dicsőség". LP 393. o.: Az egység nem elérendő etikai, szervezeti cél, hanem Krisztus által már meglevő és Isten országában teljességre jutó realitás. Luther az egység realitásáról: "Ehhez azonban hit kell. Mert a világ szeme és esze mindezt bizony egészen másként -- fordítva látja." (Jer, örvendjünk, 357. o.) Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.extra.hu/Tommyca | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/