Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "Fraternet Mindenki" Tárgy: Jn 14,13-15. - Az én nevemben - az új évben is Dátum: 2001. december 30. 22:22 Kedves 'Kéregetők'! Hatalmas biztató ígéret. Példátlan is -- melyik vallásalapító vagy guru, bármiféle mester ígért olyasmit, mint a Mester?!? Ugyanakkor meg kell azért látnunk azt is, milyen könnyű visszaélni szavaival, hamisan használni, jogtalan önigazolássá tenni. Éppen ezért tartom rendkívül fontosnak, hogy az amúgy újabb gondolati egységet bevezető 15. vers is a perikópa része: ez adja meg ugyanis az ígéretek helyes használatát is: mindez akkor lesz így, akkor érvényes, ha és amikor szerettek engem; ha pedig szerettek, akkor engedelmeskedtek. Innentől kezdve már leleplezhető, ha valaki visszaél az ígérettel... A textust figyelembe véve az új év küszöbén nagyon is aktuális arról beszélni, hogy Jézus nevében teljen az évünk -- az Ő nevében kérjünk, az Ő nevében cselekedjünk. Ahogyan a BÚÉK keresztyén kifejtése is jelzi: Bízd Újra Életed Krisztusra! Komma Tommycis :-): Ezúttal kívánok Mindenkinek Krisztusban Áldott Új Esztendőt! A több irányból érkezett pozitív visszajelzésekre való tekintettel az új évben megpróbálom rávenni magam, hogy ne csak az elektronikusan meglevő magyarázatokat mellékeljem, hanem digitalizáljak más kommentárokat is. Talán nem felesleges időtöltés emiatt kicsit lassabban haladni az olvasásukkal, de közkinccsé tenni azoknak is, akiknek nem áll rendelkezésre. (Igaz, így természetszerűleg az ismétlések is megnövekednek, de talán nem baj -- viszont, ha késésben vagyok, azért mégis több anyagot tudok küldeni.) Elnézést azoktól, akiknek ez a többlettevékenységem felesleges... (A Szent István Társulati Biblia jegyzetei): "Jn 14,13-17. A második vigasztaló gondolat a Szentlélek megígérése. Előzőleg Jézus biztosítja tanítványait arról, hogy bármit kérnek az ő nevében, megkapják az Atyától. Jézus nevében imádkozni annyit jelent, mint őbenne imádkozni, úgy imádkozni, mint ő teljesen Istenre hagyatkozni. De hogy valaki így tudjon imádkozni, ahhoz nem elegendő az emberi erő, hogy valaki így fölül tudjon emelkedni az önző földi vágyakon, ahhoz túl gyenge az ember, ahhoz kell a Szentlélek kegyelme." (Káldi Biblia jegyzetei): "Ján 14,14 A 11-14. versek értelme ez: Ha szavaimnak nem akartok hitelt adni, hogy t. i. az Istenség énbennem vagyon, és rajtam megismerhető: higyetek a csodákért, melyeket teszek, és azon még nagyobb csodákért, melyeket a hivők, Atyámhoz menetelem és megdicsőíttetésem után, közbenjárásom által tenni fognak; mert mindazt, mit azután az én nevemben kérni fogtok, teljesítem nektek. Krisztus nevében kérni, annyit tesz, mint az ő értelmében és szellemében könyörögni. Vesd össze: Máté 7,7.8. s követk. E nagyobb csodákhoz tartozik a népek megtérése is, mely Krisztus erejével az apostolok által eszközöltetett." (Jubileumi kommentár): "Ján. 14,12-14. Jézus ígérete annak, aki hisz benne. Kettős nyomósító formula vezeti be Jézus ígéretét, amelynél nagyobb aligha lehetséges. Jézus a benne hívő tanítványok előtt elképzelhetetlenül nagy lehetőségek kapuját nyitja meg. Az a tanítvány, aki Jézusban hisz, részesévé lesz erejének és munkájának. Ő nemcsak egy nemzedéknek jelent áldást és nemcsak egy nép, Izráel körében érzékelteti erejének gyógyító hatását, munkájának nemcsak egy meghatározott földrajzi hely a színtere. Jézus követői az ő erejével lépnek ki Izráel keretei közül. Az Úr gyógyító ereje nemcsak Palesztinában, hanem világszerte hat általuk (1Kor 12:9.28.30). A maizona erga ('nagyobb tettek') annak a jelei, hogy Jézus az Atyához menve megváltó munkáját a kereszten elvégezte. A föld és annak népei nemcsak a teremtés alapján, hanem a megváltás jogán is az övéi. Az ő szabadító tette alapján az egész világ a tanítványok küldetésének színtere. Jézus Lelke által munkálkodik. A tanítványok kérése, amelyet az ő nevében tártak elé, meghallgatásra talál. Az Atya dicsőítése folytatódik Jézus földi munkájának befejezése után is. Jézus a tanítványaira figyel, kéréseiket meghallgatja és teljesíti. Jézus nevében kérni azt jelenti, hogy rá való hivatkozással, az ő érdeméért, vele összhangban, az ő akaratának megfelelően tárni elő kívánságainkat. Az apostoli korban és később ez a gyülekezeti imádságok záró formulájává lett. Jézus teljesíti, megcselekszi a tanítványok kérését. A tanítványok kérése a Lélek indítására az ő akaratával összhangban levő kérés. Ján. 14,15-17. A másik pártfogó. Az előző részlet kulcsszava a pisteyein 'hinni', ennek a részletnek kulcsszava az agapan 'szeretni', amely a 15-24. verseit meghatározza. A szeretet próbája az engedelmesség. A szeretet János irataiban nem csupán érzelmi megnyilvánulás, hanem tettek sorozata, amely összhangban van az Úr akaratával. A szeretet a mások javát szolgáló tett, a Jézus parancsa iránti engedelmesség és annak megtartása. Jézus kérésére az Atya másik pártfogót küld tanítványainak, aki engedelmességre indít és segít megállni a küzdelmekben. A paraklétos 'segítő', 'vigasztaló', 'pártfogó', 'szószóló', 'védőügyvéd'. A Szentlélek a tanítványok számára az a szakértő, aki velük marad örökké. Mindig lehet számítani vezetésére, bátorítására, megerősítésére. Az új korszak a Lélek korszaka. A Lélek az igazság Lelke, vagyis funkciója a hazugság leleplezése, a bűn feltárása, a valóság megismertetése. Az, hogy a világ nem fogadhatja be, nem azt jelenti, hogy a hitetlenből nem lehet hívő, hanem azt, hogy a világ és az egyház közt lényegükből adódóan ellentét van. A világ mint világ nem fogadhatja be az Igazság Lelkét, de egyedeiben a hitre jutás lehetősége adva van minden egyes tagjának. A Jézus iránti bizalom a Szentlélek ajándékának elnyerésével párosul." (RAVASZ LÁSZLÓ: Az Újszövetség magyarázata): "Jézus itt váratlanul fokozásba kezd és azt mondja: 'Bizony, bizony mondom nektek: aki hisz énbennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az Atyához megyek. És akármit kértek majd az én nevemben, megcselekszem azt, hogy dicsőíttessék az Atya a Fiúban.' Félreértené ezt a helyet az, aki azt venné ki belőle, hogy a tanítványok, az Egyház, a keresztyénség későbbi élete nagyobb jelentőségű volt, mint az, amit Jézus földönjártában cselekedett. Ez a katolicizmus kísértése, amelyik még az Urat is az Egyház által bélyegezteti le. Itt a döntő ige az: 'Én az Atyához megyek.' S miután Krisztus átmegy a dicsőségbe, az Atya jobbjára ül, kezébe veszi az ő királyi pálcáját, az Egyházban megépíti az ő dicsőséges testét, és a megítélt és szétomló világ romjain elhozza az új eget és az új földet: ezáltal mintegy kibontja az általa elültetett csírát és beteljesíti önnön ígéreteit, természetesen azoknak hitében és engedelmességében, akik az övéi. Ha összehasonlítjuk a 11 csüggedt tanítványt az első pünkösd 3000 megtérőjével, ha összehasonlítjuk a jeruzsálemi gyülekezetet a mai 7000 millió keresztyénnel, ha egymás mellé teszünk egy agapét a Salamon tornácában és például egy vasárnapot, amelyen a világ összes templomában úrvacsorát vesznek, igazat adunk az Evangéliumnak, csakugyan nagyobb tettek estek e Földön azért, mert az Úr az Atyához ment. Ha ezt a folyamatot a maga egységében és szükségszerű fejlődésében áttekintjük és felismerjük, hogy benne Krisztusnak az az akarata valósul meg, amely Isten nevének és a maga nevének dicsőítésére vonatkozik s amely a 'Mi Atyánk' három első kérésében van összefoglalva, akkor világos lesz előttünk, hogy minden olyan imádság, amely éppen ennek a folyamatnak a kibontakozására vonatkozik, azaz több hitet és reménységet kér, bűnbocsánatért esedezik, szolgálatra kér alkalmat és áldást, egyszóval a Jézus nevében, azaz Reá való hivatkozással, az cS ügyében járva és forgolódva hangzik el, egész bizonyosan meghallgattatik, mert tulajdonképpen az Isten és az Úr Jézus akaratát teszi az imádkozó akaratává. 'Akármit kértek majd az én nevemben, megcselekszem azt, hogy dicsőíttessék az Atya a Fiúban.' Értsük meg, hogy mindazt a kérésünket, amelynek eredménye, hogy az Atya dicsőíttessék a Fiúban, Isten feltétlenül teljesíti. Ezzel szemben képtelen magyarázat volna azt gondolni, hogy Isten, akármit kérünk Tőle, vakon és feltétlenül teljesíti, s az ilyen teljesítéssel dicsőíttetnék az Atya a Fiúban. Aki az emberi lélek mélységeit ismeri, tudja, hogy az imádságokban több a tudatos és tudattalan blasphémia [= káromlás - görög], mint az olyan imádság, amelyről Jézus tanít az igében. E gondolatsort azzal köti tanítványai szívére Jézus: 'Ha szerettek engem, tartsátok meg a parancsolataimat.' Őt szeretni csak az tudja, aki Neki engedelmeskedik. Kétféle szeretet van : uralkodó és szolgáló. Az uralkodó szeretet akkor elégül ki, ha neki engedelmeskednek, a szolgáló akkor, ha ő engedelmeskedik. Ha ember vállalkozik uralkodó szeretetre, szeretete tárgyát elpusztítja. Uralkodó szeretetre csak Isten képes és Krisztus, mert az ő uralkodó szeretetük nem pusztít, hanem éltet. Az ember csak szolgáló szeretetre vállalkozhatik, mert ezzel éltet mást. Mennyivel érvényesebb ez a törvény, ha Krisztus iránti szeretetről van szó. Valóban, Őt csak az szereti, aki Neki engedelmeskedik." (A Biblia ismerete kommentársorozat [KIA sorozat]): "14:12-14. Az apostolok nem tettek feltétlenül több ámulatba ejtő csodát, mint Jézus (pl. az ötezer ember megvendégelése) de nagyobb hatásuk volt (pl. Péter egy prédikációjára háromezren megtértek). Ez azért volt lehetséges, mert Jézus az Atyához ment, és elküldte a Szentlelket. A csodák nagyszerű dolgok, de egyes evangélisták ezeknél még nagyobbakat is tettek a jó hír prédikálásával emberek ezrei számára. Az én nevemben (13-14. v.). Ez nem valami mágikus megszólítási formula. De a hívők imái meghallgatásra találnak, mert ők Krisztus képviselői, akik az ő ügyét viszik tovább. János kiterjeszti ezt a tanítást az első levelében. Ezt írja: 'ha valamit az ő akarata szerint kérünk ... már megkaptuk, amit kértünk tőle' (1Jn 5:14-15). Ha valamit kértek tőlem az én nevemben, megteszem. Ez azt jelenti, hogy az ő akarata szerint kérünk (vö. 'az én nevemben' a Jn 15:16-ban és a 16:23-24, 26-ban). A 'tőlem' kifejezés hiányzik egyes görög kéziratokban, de valószínű hogy helyesen szerepel itt. Az újszövetségi imádságok általában az Atya Istenhez szólnak, de a Fiúhoz intézett imádság is helyénvaló (pl. István imája az 'Úr Jézushoz' [ApCsel 7:59]). Az imameghallgatás célja, hogy dicsőíttessék az Atya. A gyümölcstermés is dicsőíti az Atyát (Jn 15:8). A Vigasztaló ígérete (14:15-31) 14:15. A tanítványok Krisztus iránti szeretete, abban nyilvánul meg, hogy engedelmeskednek a parancsainak (vö. 21, 23. v.; 1Jn 2:3; 3:22, 24; 5:3). Krisztus mintát adott a szeretetben és az engedelmességben (Jn 14:31); tanítványainak az a dolguk, hogy ebben is kövessék (13:15-16)." (WILLIAM MACDONALD: Újszövetségi kommentár): "14,12 Az Úr előre megmondta, hogy azok, akik hisznek benne, az övéihez hasonló csodákat tesznek, sőt még nagyobb cselekedeteket is. Az Apostolok Cselekedeteiben olvassuk, hogy az apostolok is gyógyítottak az Úrhoz hasonlóan. Olvasunk nagyobb csodákról is; mint például a háromezer ember megtéréséről pünkösd napján. Kétségtelenül ez volt az evangélium világméretű hirdetése, annyi lélek megváltása és a Gyülekezet építése. Az Úr erre utalt a nagyobb cselekedetek kifejezésével. Nagyobb dolog lelkeket megmenteni, mint testet gyógyítani. Amikor az Úr visszatért a mennybe, megdicsőült, és elküldte a Szent Szellemet a földre. A Szellem hatalma által végezték az apostolok ezeket a nagyobb csodákat. 14,13 Micsoda vigasztalás volt a tanítványoknak tudni, hogy noha az Úr elhagyja őket, imádkozhatnak az Ő nevében az Atyához, és meg fogják kapni kéréseiket. Ez a vers nem azt jelenti, hogy a hívők bármit megkaphatnak Istentől, amit akarnak. Az ígéret megértésének kulcsa azokban a szavakban van, hogy az én nevemben. Bármit kértek az én nevemben. Jézus nevében kérni nem csak annyi, hogy nevét odabiggyesztjük az ima végére. Azt jelenti, hogy az Ő gondolatai és akarata szerint kérünk. Ez azoknak a dolgoknak a kérése, amelyek dicsőítik Istent, áldást képeznek az emberiségnek, és szolgálják saját szellemi javunkat. Hogy Krisztus nevében kérhessünk, szoros közösségben kell élnünk vele, különben nem fogjuk megtudni az állásfoglalását. Minél közelebb vagyunk hozzá, vágyaink annál inkább azonosulnak az övével. Az Atya megdicsőült a Fiúban, mert a Fiú csak azokra a dolgokra vágyik, amelyek kedvesek Isten szemében. Az ilyen imádság nagy dicsőséget hoz Istennek. 14,14 Az ígéret megismétlődik a hangsúly kedvéért és Isten népének bátorítására. Élj az Ő akaratának középpontjában! Járj közösségben az Úrral! Kérj akármit, amit az Úr kíván, és imádságaidra választ fogsz kapni. Másik segítő megígérése (14,15-26) 14,15 Az Úr Jézus arra készült, hogy elhagyja tanítványait, és ők elteltek szomorúsággal. Hogyan lesznek képesek kifejezni szeretetüket iránta? A válasz parancsolatainak megtartása volt. Nem könnyekkel, hanem engedelmességgel. Az Úr parancsolatai azok az utasítások, amelyeket az evangéliumokban és az ÚSZ többi részében adott." Sajnos csak proporcionális karakterekkel olvasható: ÚÚ ÉÉ ÚÚ ÉÉ BBBBBB ÚÚ ÚÚ ÉÉÉÉÉÉ KK KKK !! BB BB ÚÚ ÚÚ ÉÉ KK KKK !! BBBBBB ÚÚ ÚÚ ÉÉÉÉÉ KKKKK !! BB BB ÚÚ ÚÚ ÉÉ KK KKK !! BB BB ÚÚ ÚÚ ÉÉ KK KKK BBBBBBB ÚÚÚÚÚÚ ÉÉÉÉÉÉ KK KKK !! ÍÍ ÍÍ ÍÍ JJ LL RRRRR ÍÍ JJ LL RR RR ÍÍ JJ LL RRRRR ÍÍ JJ LL RR RR ÍÍ JJ JJ LL RR RR ÍÍ JJJJJ LLLLLL RR RR ZZZZZZZZ RRRRR EEEEEE II ZZ RR RR EE II ZZZ RRRRR EEEEE II ZZZ RR RR EE II ZZZ RR RR EE II ZZZZZZZZ RR RR EEEEEE II DDDDDD AA TTTTTTTT SSSSS DD DD AA AA TT SS SS DD DD AA AA TT SSS DD DD AAAAAAAA TT SSS DD DD AA AA TT SS SS DDDDDD AA AA TT SSSSS EEEEEE ZZZZZZZZ EE ZZ EEEEE ZZZ EE ZZZ EE ZZZ EEEEEE ZZZZZZZZ DDDDDD TTTTTTTT DD DD TT DD DD TT DD DD TT DD DD TT DDDDDD TT UU UU UU UU UU UU UU UU UU UU UUUUUU SSSSS SS SS SSS SSS SS SS SSSSS RRRRR RR RR RRRRR RR RR RR RR RR RR AA AA AA AA AA AAAAAAAA AA AA AA AA Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.extra.hu/Tommyca | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/