Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "FraterNet Mindenki" Tárgy: Jn 1,29-34. Dátum: 2000. március 25. 13:09 Kedves Frátrim! E héten sem ússzátok meg, hogy megosszam veletek gondolathullámaimat (továbbra is rendszerezés nélkül, mert az összeállításon még dolgozom): Az elmúlt hetekben Pesten dugóban álltam. Egyszer csak egy fehér botos ember indult neki, hogy átkeljen az úton a kocsik között. Nekiütközött egy vonóhorognak - nem látta, hogy nem a zebrán közlekedik. Aztán valaki segített neki, és átsegítette a járdaszigetre. Másoknak fizikai szemük ugyan van, mégsem találják meg a 10 méterre levő zebrát sem. Sőt, nemcsak a zebrát nem találják, de szabálytalanul átkelve az utcán még a közeledő autót se hajlandók meglátni - véletlenül se próbálnak meg igyekezni; ellenkezőleg: csak azért is komótosan, sétálva haladnak, hogy az autók még véletlenül se tudjanak szabályosan közlekedni. Aztán vannak sofőrök is, akiknek orvosilag ugyan nincs baj a látásukkal, mégsem képesek észrevenni másokat, a zebrán átkelő gyalogosokat sem, a felelőtlen előzéskor szembejövőket sem. Mekkora különbség van látás és látás között, szem és szem között! Temérdek ember jár-kel világunkban, akik rendelkeznek ugyan testi szemekkel, de képtelen azzal látni is - sokszor még födi értelemben is, de lelki értelemben végképp! Pedig Jézus azért jött, hogy a vakok szemei megnyíljon! Azért jött, hogy lelki szemünkről végre lehulljon a hályog, és Keresztelővel együtt kiálthassunk fel mi is: "Én nem ismertem Őt, de Aki elküldött engem, hogy vízzel kereszteljek, ő mondta nekem: Akire látod a Lelket leszállni és megnyugodni rajta, ő az, aki Szentlélekkel keresztel. Én láttam, és bizonyságot tettem arról, hogy ő az Isten Fia." (33k.) A szemek vasárnapján vessük tekintetünket az Isten Bárányára! János negatív vallástétele található önmagáról a 19-28-ban, most a pozitív vallástétel Jézusról. A bűn Isten szemében csak áldozattal szüntethető meg - Ézs 53. csenghet fülünkben. Minden korábbi áldozat Benne teljesedett be, és minden további áldozat felesleges, sőt, kárhozatos (mivel Isten áldozatát tartaná tökéletlennek). Még a zsidó áldozatok is megszűntek 70-től! Előbb volt nálam - születésileg tudjuk, hogy Keresztelő 4-6 hónappal idősebb! De megnyílt szem mégis észreveszi a valóságot a látszat alatt. Mit látunk meg, és mit nem? Az evangéliumok nem részletezik, hogy az egész tömeg látta a Lelket galambként, hanem csak Keresztelőt emelik ki! Mutatja, hogy nem ugyanazt látjuk. Ez nagyon jól megfigyelhető akkor, amikor egy eseményt több szemtanú mond el - soxor nem tudjuk, kinek higgyünk, mert annyira ellentmondók! Ha így van 'objektív' látásnál, mennyivel inkább így lehet János 'szubjektív' látásánál! (Tévedések elkerülés ellen: Az evangélista nem azt állítja, hogy galamb szállt le, hanem hasonlatban beszél: galambként szállt le...) "Ez a tény, ti. a Keresztelő válasza igazában csak az olvasó szemszögéből érthető, a kérdezők szemszögéből viszont továbbra is homályos marad, általában jellemző a János-evangéliumra. A kinyilatkoztatott valóságok mindig rejtve maradnak az olyan ember előtt, aki nem készséges a hitre." (FARKASFALVY DÉNES: Testté vált szó, 72. o.) - A valódi látás titka a hit! Lehet bármilyen művelt az ember, akármilyen tehetség és agytröszt, hit nélkül a világ eseményeit nem képes megérteni - mert nem látja a lényeget, nem hiszi a lényeget. Ahogyan a János evangélium sem érthető meg a szinoptikusok anyaga nélkül; az értő szemek számára kétségtelen, hogy János 'hiányos evangéliumot' ad elő - ugyanakkor mégis kiegészíti saját anyagokkal a szinoptikusokat. A hiány oka pedig nagyon egyszerű: épít a szinoptikusokra, mint alapra, de ahogyan Keresztelő tovább látott egy embernél és _meglátta benne Isten Bárányát, úgy János is tovább lát a történeteknél, és a szinoptikusokénál jóval több 'lelki öntettel' borítja bizonyságtételét. Akár már kész evangélium ismeretét, akár szájhagyományt feltételez, de nyilvánvaló, hogy János épít a 'szinoptikus ismeretekre' - ezért nem részletezi Jézus megkeresztelkedését, hanem a mögötte húzódó rejtett, de most kinyilatkoztatott tartalmat hangsúlyozza. Ugyanígy igaz, hogy a világ eseményei is csak a Biblia alapján válnak káoszból (azaz zűrzavarból) kozmikus (azaz rendezett) folyammá. De még egy igehirdetést sem lehet megérteni másképp, mint az egyház teljes üzenetének hátterében! Hiszen mindenre nem térhetünk ki egyetlen vasárnap. Többek között ezért van az, hogy az egyháztól távol állók feleslegesnek érzik az istentiszteletet: mert hit nélkül, a Biblia ismerete nélkül nem képesek meglátni, hogy a prédikáció nem szónoklat, hanem Isten igéjének szóvá formálása! Értsük hát jól, és legyen szemünk arra, hogy meglássuk az ember Jézusban Isten Krisztusát, meghalljuk az emberi szóban Isten igéjét! Ugyanezért nem szabad kiragadott igehelyeket szektásan főhelyre ültetni - sem a Bibliából, sem egyetlen igehirdetési alkalomból -, mert amikor egyik vagy másik hangsúlyt szólaltatjuk meg egy igehirdetésben, ez akkor is kizárólag Isten kinyilatkoztatásainak összességében értendő. Tulajdonképpen minden tévtanítás, tévedés ennek figyelmen kívül hagyásából származik. Hasonlóan elválaszthatatlan az ÓSZ az ÚSZ-től. Mert a mennyei szózatban Ézs-tól ismert prófécia hangzik fel, most már mint beteljesedett kinyilatkoztatás. "Láttam-e én Őt így hozzám közelegni? És ha láttam, tudtam-e én Róla ezt a vallást tenni?" (RAVASZ L.: Az Újszövetség magyarázata I., 241. o.) Láttad-e, és bizonyságot tettél-e, hogy Ő az Isten Fia, Báránya?! E nélkül hiába vallod magad keresztyénnek, az csak üres frázis, éppoly demagóg kijelentés, mint amit megszoktunk a diktátoroktól... Elveszi a világ bűnét: minden bűnt. A Te bűneidet is. És a Tiédet, a Tiédet, a Tiédet is... Mert van bőven, hiába leplezed ügyesen kegyes mázzal! Bűnöd létére és kárhozatos súlyos voltára Isten nagyon egyszerű 'bizonyítékot' adott: kereszten függő Fiát, a néma áldozati Bárányt, akit vágóhídra engedett, hogy bűneidet elvegye! Ha nem volna bűnöd, akkor nem kellett volna a kereszt, hiszen akkor lehetséges volna bűntelen életet élni csupán emberi akaratunk, erőfeszítéseink alapján; lehetséges volna teljesíteni Isten akaratát, lehetséges volna önerőből üdvözülni. Ám a golgotai kínhalál egyértelműen jelzi a megnyílt szem előtt, hogy kizárólag az az egyetlen lehetőség, amit Keresztelő hirdetett meg: "Íme az Isten Báránya, Aki elveszi a világ bűnét!" A világ bűne, mint olyan istenellenes hatalom, ami megrontja az egész világot. Az egyiptomiakat nem mentették meg varázslóik - csak a hébereket az ajtófélfa bárányvére! Nem azért, mert ez a világ elemeiről szóló valamiféle titkos tanítás révén mágikus erővel hat, hanem azért, mert ez jelezte: aki itt lakik, hitt Isten Mózes által közvetített szavában. Kizárólag ezért védte meg őket a véres bárányfesték. Téged sem fog más megvédeni - hiába önteltség, tudomány, táltos, jósnő, horoszkóp, agykontroll, parapszichológia; de még az orvostudomány se védhet meg a haláltól, végképp a kárhozattól! Mert nem hibáink vannak, hanem bűneink, nem genetikai hiányosságaink, hanem ránk ragadt eredendő bűn. Csak a Bárány segíthet. Nyisd hát meg Te is szemed, hogy észre vedd az Isten által rendelt egyetlen szabadulást! A szemek vasárnapján vessük tekintetünket az Isten Bárányára! Áldott készülést! Sálóm-Eiréné-Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. Lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.geocities.com/Athens/Agora/3031/ | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/