Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "FraterNet Mindenki" Tárgy: Mt 16,21-27. Dátum: 2000. március 9. 22:37 Kedves-Nett Fráterek! Sajnálatos módon az igehirdetési készületek nagyon lanyhák mostanság. Örülnék, ha élénkülnénk e téren is. Ha más még esetleg nem tette meg, akkor megnyitom a vasárnapi sort szedett-vedett gondolatfoszlányaimmal, talán érdemes némelyiket továbbgondolni is: Elöljáró megjegyzések: 1. Megfontolandó a perikópa: legyen-e a 28. vers is, vagy akár hagyjuk el inkább a 27-et is, esetleg már a 26b-től? Lehet, hogy eretnek a gondolat, de azt hiszem, attól függ leginkább, hogy az egész prédikáció miként kívánja feldolgozni a szakaszt - tehát úgy vélem, itt nem az exegézis kell feltétlen döntsön. (Amúgy felhívnám a nem feltűnő, de azért informatív jelenségre a figyelmet: a 28. vers nem új bekezdés ugyan a csokoládéban [Nestle], de előtte nagyobb szünet van, mint teljesen folyamatos szöveg esetén! [A United Bible Societies viszont nem foglalkozik ilyen pozícionálási apróságokkal sehol - sőt, még bekezdéseket sem kezd mindig ott, ahol a Nestle.]) 2. Ezenkívül exegézisek mellett melegen ajánlom Ordass: Jó hír a szenvedőnek, és Balikó: Isten iskolájában ide vonatkozó igehirdetéseit. 3. Magam címként az 'Isten gondolatai' megjelölést véltem adni (Paul Davies: Isten gondolatai c. kozmológiai ismeret-erjesztő könyvére asszociálva). 4. Scopusként pedig az zakatol bennem: Isten szerinti gondolkodás. (Tudva, hogy sok más pontot lehetne középpontul választani a textusban, de engem ez ejtett rabul. Sőt, tudva, hogy a 'szóbb szerinti' fordítás nem is egészen ezt adja.) Captatio benevolentiae: Iszonyatos ez az igehely! Belegondoltunk már valaha is egyszer úgy igazán, miről is szól? Menten leleplez mindannyiunkat, megannyi téves elképzelésünket, fals szemléletünket, emberek szerinti gondolkodásunkat - szemben az Isten szerinti elképzeléssel, szemlélettel, gondolattal. Nem kevesebbet tár elénk Jézus, mint azt a minden normális logikával ellenkező állításpárt, hogy: Nincs (örök)élet halál nélkül! Nincs (földi) élet kereszt nélkül! Furcsa, de elengedhetetlen böjti indulás. Ez a szakasz, valahányszor csak találkozunk vele, meg kell döbbentsen, meg kell rémítsen - és el kell kápráztasson! ----- Begin of szedés-vevéseim gondolati téren: ----- Mennyire éljük át, hogy Jézustól tudjuk: a halál után a feltámadás jön? Pedig ez az Isten szerinti gondolkodás - a legnagyobb gyászban is reménység. Isten szerinti gondolkodás: - Sátánnak nevezni Sátánt. - Bűnnek nevezni a bűnt (lekció is ezt teszi). - A keresztyénség nem ruha, hanem vérkeringés! - A bűn nem ránk fröcskölt tócsa-sár, amit az autós felver, hanem a bensőkig átható átok! - Krisztus követésének útja nem diadalittas keresztes hadjárat, hanem véres keresztút! (Az [igaz] egyház egyik legfőbb ismérve Luther szerint a kereszt! Éppúgy az [igaz] keresztyén személyeké is.) Hányszor gondolkodunk emberien, Isten szerinti helyett! Pl. amikor az egyházat szolgáltatóiparnak nézzük. Vagy a konfliktusainkban: személyes támadásnak vesszük az eltérő véleményt. Tanulhatnánk Jézustól és Pétertől: Jézus nem leplezi a dolgokat, hanem *le*leplezi: sátáninak nevezi Péter buzgalmát - Péter pedig nem burkolózik mesterkélt sértődésbe. Jézus sem tekinti örök ellenségének - nem veszti érvényét a korábbi 'dicséret'! Mit használ az egész világ megnyerése, ha az ember lelkében kárt vall? Pl. a biztos sokak által ismert vicc-történet: dúsgazdag haldoklik -> kikunyerálja a vagyonátmentést; majd megszakad az arannyal telepakolt bőrönddel -> Péter megkérdi: útburkolatot hoztál?! Mt 16. fordulat a kereszt felé! - Nem feltétlen kell belekerüljön a prédikációba, de azért tekintetbe veendő. Az önzést, hitetlenséget és mindenféle bűnt néven kell nevezni: Távozz Sátán! Ez is a kereszthez tartozik, hisz sokan megorrolnak ilyenkor. Mindez egy nagyszerű 'dicséret' után hangzik Péternek! A kereszt nem általában szenvedés, hanem a radikális Jézus-követés velejárója. Annak következménye, hogy az emberek szerinti gondolkodás helyett vállalom az Isten szerintit. És akkor bizony acsarkodni fognak rá sokan. Jézus nem 'fog-összeszorítva szenvedésre', végképp nem aszkézisre szólít most, hanem 'automatikus mártíromságra', mert a világ ki nem állhatja Isten gondolatait! (Paul Davies: Isten gondolatai c. könyve tulajdonképpen az ember gondolatai - nagyszerűen jelezve, hogy a tudományban sem lelehetünk mindenre magyarázatot.) Nem ízlelik a halált visszajöveteléig? - nem szabad kimagyarázni! Ha Jézus nem fejtette ki, akkor mi is maradjunk az Isten szerinti gondolkodásnál, ne pedig az emberek szerinti agyafúrt magyarázatokat keressük. (Ez természetesen csak akkor lesz jogerős, ha fel is olvassuk a 28. verset.) Ordass: "Mit árthat az embernek, ha az egész világot elveszti is, de megnyeri a maga lelkét?" (Jó hír a szenvedőknek, 116. o.) Évi igénk is kapcsolódik: "Keressétek az URat, amíg megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van! Hagyja el útját a bűnös, és gondolatait az álnok ember! Térjen az ÚRhoz, mert irgalmaz neki, Istenünkhöz, mert kész megbocsátani. Bizony, a ti gondolataitok nem az én gondolataim, és a ti utaitok nem az én utaim - így szól az ÚR. Mert amennyivel magasabb az ég a földnél, annyival magasabbak az én utaim a ti utaitoknál, és az én gondolataim a ti gondolataitoknál." (Ézs 55,6-9.) Isten gondolatai tehát: belátni emberi korlátjainkat, belátni bűneinket, megbánni azt és elfordulni tőle, azaz megtérni. Nem véletlenül kezdődött el böjt. :-) Isten legfőbb gondolata a megtérőnek való megbocsátás! Böjt sem a mellünk mea culpás veregetése miatt érdekes, ha-nem a bűnbocsánat lehetősége, ígérete miatt! Ezért böjt nem egyszerűen a szomorú arc időszaka, hanem az a szomorú arc időszaka, amit a vidám arc követ. Az a keresztút, aminek vége nem egyszerűen a halál, hanem a feltámadás. Isten a kereszten válik igazán megismerhetővé - állítja Luther. A filippi börtönőr ellentétes látszatú gondviselése is párhuzamba állítható: üdvösségéhez Pálék fogsága és egy földrengés katasztrófáján át vezetett az út! A Szentlélek által megvilágosított Péter a következő pillanatban Sátán gondolatait szólja! Egy jótékonynak tetsző szó hogy le tud leplezni minket is! Akár itt a gimiben a gyerekek némely ártatlannak tűnő megjegyzése: nem tudják, mert még azt sem fogják fel, de nagyon leleplezheti őket, hogy fogalmuk sincs a tananyagról! Nem tanultuk meg még az Isten szerinti gondolkodás leckéjét - csak az emberek, Sátán szerinti megy nekünk. Böjt ebben is bűnbánatra hív és kereszthordozásra - amelyek nélkül nincs keresztyén élet, nincs üdvösség. Mindenre készek vagyunk, hogy elkerüljük a szenvedést - és így kerüljük el az Isten szerinti gondolkodást, sőt, Őt magát! Aki eltakarja a keresztet a másik elől, az az Ördög szolgája! (Balikó: Isten iskolájában, 237. o.) A kereszt nem a halál fája, hanem az életé! (Uo.) Imádság lehetősége: Üdvözlégy kereszt! Egyetlen reménységem! (Uo.) Kereszt: nem az összeférhetetlenségünk miatti üldöztetés! Hanem: Krisztus követése nem tehető langymelegen, mert annak csak az a vége, hogy "Így mivel langyos vagy, és sem forró, sem pedig hideg: kiköplek a számból." (Jel 3,16.) Krisztus követése radikális következményekkel jár, mert a többség nem viselheti Őt, hanem megfeszíti ma is! Szenvednie *kell*. De jaj nekem, ha emberek szerinti gondolataimmal magam is a kereszt ácsolói között vagyok! Az Isten szerinti gondolkodás ma is botrány - a liberálisok minden balgaságot és ocsmányságot elfogadnak (pl. az EU elítéli Ausztriát és Angliát, mert hátrányosan kezeli a homokosokat), csak épp Krisztus ki nem állhatják. Mások számára pedig jobb esetben is legyinteni való bolondság - hát meghibbant ez az ember, hogy a mai világban egyáltalán gyereket vállal, pláne többet is?! ----- End of szedés-vevéseim gondolati téren. ----- Sálóm-Eiréné-Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. Lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.geocities.com/Athens/Agora/3031/ | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/ #