Feladó: "Szakács Tamás" Címzett: "Fraternet Mindenki" Tárgy: Ézs 11,1-9. - Karácsony 2. Dátum: 2001. december 25. 16:43 Kedves 'Isai-Sarjak'! Ismét csak nagyon kezdetleges készülésemet tudom csak küldeni jelenleg: Nagyon vázlatos előkészítő LMK-ról (JÁNOS ZSUZSANNA): Vesszőszál hajt ki Isai törzsökéből: 'kivágott' fa oldalhajtása -- a dávidi vonal kihal ugyan, de Isten újjáteremti Isai ágát. Nem Dávid jön vissza, hanem hozzá hasonló -- ezért Isaitól származtatja, nem Dávidtól; a 'tökéletes' Dávidot ígéri... 9,1-6-ban a messiási kor beköszöntén, itt általános hatásain a hangsúly. 11,1-6.: a Paradicsom visszatérése. A béke még az állatokra is kiterjed -- természetesen nem természettudományos értelemben eszik szalmát a húsevő. Karácsony másnapján még mit lehet prédikálni, hiszen első nap mindent elmondtunk? Vázlat: Hogyan fog uralkodni a Messiás? I. Az ÚR Lelke lesz rajta. II. Igazságosan. III. Békét teremtve. Hozzászólások: Karácsony 2. napja kézzel foghatóbb: amit Ézsaiás prófétált, már megvalósult! Isten országa közöttünk van -- volt Ádvent 2. témája... Halál árnyékának földje -- Zsoltárban völgye -- illusztráció: Svájci völgyben okt-ápr. között nem süt a nap -- Mátrában is 10-kor kel, 1-kor nyugszik. Isai-hajtás: Egy zsenge rózsatőről lehetne az ének! A Szent István Társulati Biblia jegyzetei: "Iz 11,1-9. Fontos messiási jövendölés, talán a próféta működésének utolsó idejéből. Megkapó ellentétet fejez ki azzal a megalázódással, melyet az asszírok Jeruzsálem kapui előtt szenvedtek el. Izajás a 'Dávid-ivadék' személyéről, tulajdonságairól és eszményi országáról beszél. Ő lesz az igazság és egyetemes béke meghozója. Iz 11,1. Izáj Dávid apja, és így a dávidi dinasztia őse. A Messiás- király Dávid házából támad. A vessző és a hajtás a Messiás származásának egyszerű, szegényes körülményeire utal. Iz 11,2. Az Úr lelke: az az isteni hatalom, melyből az Úr részt ad azoknak, akik nagy feladatok elvégzésére vannak kiválasztva Isten országában. Ebből részesedtek a bírák (Bír 3,10) a királyok (1Sám 11,6) a próféták (Iz 48,16). A Messiás királyt ennek az égi erőnek teljessége tölti el, éspedig mindörökre. A Hetvenes fordítás és a Vulgáta a vers végén Jámborságot olvas az Úr félelme helyett. Így jutnak el a Szentlélek hét ajándékának felsorolásához. Azonban a Szentlélek személyének kinyilatkoztatása csak az újszövetségben történt meg. Isten lelkének az egész népre való kiáradását Joel próféta jövendöli meg (3,1-2) a messiási kor kiváltságaként. Iz 11,6-8. Idillikus kép, mely a messiási kor békéjének bőségét szemlélteti. A paradicsomi boldog állapot és harmónia visszatérésére gondol a próféta." Káldi Biblia jegyzetei: "Iz 11,1 sarjadék, utód. Lásd Izai. 4,2. Hogy itt a Messiás értetik, a régi zsidók egyhangúlag hitték, úgy mint utóbb a keresztények mindnyájan a názáreti Jézust látják abban. Vesd össze: Rom. 15,12. E személylyel tökéletesen egybehangzanak a tulajdonok, melyekkel e sarjadék fölruháztatik. Iz 11,1 A héber szerint: Jesszének (Dávid atyjának) levágott törzsökéből. E sarjadék levágott törzsökből származottnak mondatik, annak jelentéseűl, hogy Dávid családja az ő megjelenésekor a legalacsonyabb sorsban fog élni. Iz 11,1 A héber szerint: és gyökeréből egy ág gyümölcsöt fog hozni. Vesd össze: Ezekiel 17,22.23. Iz 11,2 A Szentlélek az ő hét (azaz, minden) ajándékait kiárasztja rája. Vesd össze: Luk. 3,22. Jel. 1,4. Iz 11,3 Az isteni ismeretet isteni szeretettel fogja egyesíteni. A héber nyelvben a tudás és cselekvés, az elméleti és gyakorlati bölcseség, e szavak: 'bölcseség, értelem, ismeret, félelem' mindenike alatt érthető egyszersmind, mi a dolog természetével és az igazsággal meg is egyező, a mennyiben a tudást nem lehet elszakasztani a cselekvéstől, ha egyik is másik is valóban az, minek lennie kell. Iz 11,3 kűlszín után, személyválogatással; mert ő szivek vizsgálója leszen. Lásd Ján. 2,25. Iz 11,4 a szegényeknek igazságot fog szolgáltatni. Iz 11,4 Mások a hébert így: Méltányossággal tesz itéletet a nyomorúltaknak e földön. Iz 11,4 Az ő szava elegendő az istentelenek megsemmisítésére. Iz 11,5 Az igazság a jó megjutalmazásában s a gonosz büntetésében, azután a hűség igéreteinek teljesítésében - lesz az ő ékessége, s oly szorosan lesz az vele egybekötve, a mily szorosan feszűl az öv a ruhához. Iz 11,6 A Messiás személyéről az ő országának leirására tér át a próféta. Iz 11,6 képlet nélkül: Akkor az emberek közt megszűnik minden ellenségeskedés. - Egyszersmind betűértelemben a messiási ország ama végső korszaka van megjövendölve, midőn a természet is megváltva (vesd össze: Izai. 65,25. 66,22. Rom. 8,19. s követk.), és átkától (Móz. I. 3,17.) megszabadítva lesz, mikor a békételenség az emberektől elvétetik. Iz 11,9 az én új országomban. Iz 11,9 mert az emberek átváltoznak a hit és szeretet által, mely átváltozásnak szükségképen békeség lesz következménye a kűlső természetben is." Jubileumi Kommentár: "Ésa. 11,1-9. A Messiás igazságot és békét hoz. Isai Dávid király apja volt, Ruth 4:22; 1Sám 17:12. Dávid királyi házának része volt Izráel bűnében, ezért része lesz a büntetésben is: Isten kivágja a 'fát', csak a csonk marad meg. Szokott módja ez a fák megfiatalításának. Isten kegyelmesen újrakezdi az üdvtörténetét az ítélet után, ott, ahol először elkezdte: Dávid házánál. Az ő házából származó Messiáson megnyugszik Isten Lelke, mint egykor Dávidon, 1Sám 16:13; 2Sám 23:2.3. Tartósan és teljesen munkálkodik benne Isten Lelke. A teljességet a hetes szám fejezi ki. Hétszeres Lélekről beszél a 2. v., Jel 1:4; 5:6. Emberfeletti tudásának és ítélőképességének, bölcsességének és hatalmának a hátterében istenismerete és istenfélelme áll: élő kapcsolata van Istennel. Mint jó király, igazságos uralmat valósít meg országában, Zsolt 72; 101. Éppen a gyengék, a szegények ügyét karolja fel, amit Izráel királyai bűnösen elhanyagoltak. Ítélkezésében nem szorul tanúkra, mert tudja, mi lakik az emberekben, 1Sám 16:7; 2Sám 14:20; Jn 2:25. Nincs szüksége testőrökre és hóhérokra. Elég hatalmas a szava is, éppen úgy beteljesedik, mint Isten teremtő szava 2Thessz 2:8. Az embernek és állatnak az ellenségeskedése a Biblia szerint a bűn gyümölcse. Az első bűn után a kígyóval, a nóéi szövetségben a többi állatokkal is harcba került az ember, Gen 3:15; 9:2. A Messiás elhozza majd ennek az ősi, elkeseredett harcnak a végét. Nem kell többé félni az állatoktól, nem ártanak még a kisgyermeknek sem, 65:25. Bár a mai ember természettudományos ismeretei alapján nehéz elképzelni a ragadozó állatok áttérését növényevésre, tudjuk, hogy a prófétai jövendölés magasabb fokon mégis igaz. Jézus Krisztus elhozza Isten ígéreteinek a beteljesedését, 2Kor 1:20; 6:2. Ő igaz ítéletet gyakorol, Jn 3:16- 21; 5:22-27. S amint az első Ádám bűne kihatott az egész teremtett világra, ugyanúgy a második Ádám megváltó munkája is kozmikus méretekben valósul meg, Róm 5:12-21; 8:20.21. A beteljesedés tehát dicsőségesebb lesz, mint amilyen maga a jövendölés volt. - A jövendölés az emberek megváltozásáról is beszél: tele lesz a föld az Úr 'ismeretével', Jer 31:34; Hab 2:14. A jövendölések természetéhez tartozik, hogy amit Isten meg akar valósítani, azt Isten népe már a jelenben is kötelezőnek, megvalósítandó parancsnak tartsa, 2:5." Sálóm-Eiréné-Pax, Üdv: \\\\\\///// / _ _ \ (| (.) (.) |) ____________________.oOOo__( )__oOOo.____________________ | | | Tommyca - Szakács Tamás | | | | 2170 Aszód, Falujárók útja 5/8. 2. lépcsőház, I. em. 7. | | (28) 402-085 | | | | tommyca@mail.digitel2002.hu | | http://www.extra.hu/Tommyca | |____________________.oooO________________________________| ( ) Oooo. \ ( ( ) \_) ) / (_/